Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Yasmine,
    svar på din fråga är Nej.
    För fullständig gymnasieexamen från komvux behöver du uppfylla ett antal olika krav. Ett av kraven är att du måste ha 2400 betygsatta poäng och av dem kan du ha max 150 poäng med betyget F. Du måste ha inom de 2400p.godkända betygen i svenska 1, matematik1, engelska 5. Du måste ha betygen i minst en gymnasial kurs inom ämnena Historia, Naturkunskap, Samhällskunskap och Religionskunskap. Sedan finns det ännu fler krav men exakt vilka beror bland annat på vilken sort examen du vill få ut: inom Naturvetenskap/teknik, eller inom Samhälle/humaniora eller Yrkesexamen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonym frågeställare :

      Kan du förklara för mig då hur jag ska göra klart mitt gymnasium. Jag har en kandidat från utomlands  men ingen gymnasium har inte kunnat hitta jobb och sånt och vill gärna börja studera från början . Det finns mycket konkurrens inom yrkeshögskolan och har inte lyckats komma in så vill gärna plugga på universitetetsnivå. , jag undrar om jag behöver göra gymnasium från början om jag vill studera på universitets nivå  eller om jag kan bli behörig med kandidat ?

      Om det inte går , kan du förklara hur jag kan göra gymnasium från början?

    • Anna :

      Om du har universitetsutbildning från utlandet (du skriver "en kandidat från utomlands") då borde UHR, universitets- och högskolerådet ge dig bedömning/värdering av den utbildningen (har du fått den?) I bedömningen/värderingen står vad din utländska utbildning är "värd i svenska mått". Innan "kandidat i utlandet" har du väl läst någonting, gått i skola? det borde vara utbildning "motsvarande svensk grund- och gymnasieskola", du har väl inte direkt. börjat på universitetet utan att gå i skola innan dess? Har du de betygen med dig? Kan du få de betygen skickade till dig, om du inte har de med dig? Jag tycker du bör boka tid med studie- och yrkesvägledare i den kommunen där du är folkbokförd (t.ex på komvux i den kommunen eller om det finns vägledningscentra eller motsvarande - olika vad som kan finnas i olika kommuner). Som regel, bygger man på den utländska utbildningen man har med sig. Om du läst 3 år på universitetet, oavsett vilket land du läste i, så är det ju ganska onödigt att läsa 3 år på gymnasial nivå först för att sedan läsa på universitets-nivå... det blir en lång "omväg". Givetvis lär man sig mycket nyttigt när man studerar och för dig blir det träning i svenska språket under alla de terminer och år som du studerar med undervisningsspråk svenska, men det kommer ta väldigt lång tid om du ska "repetera" hela gymnasiet först och efter det söka till en eftergymnasial utbildning.
      En konkret svar på frågan om hur man läser "gymnasium från början" är att man söker till komvux i den kommunen där man är folkbokförd och där gör studieplanering tillsammans med SYV-en. Och du kan samtidigt söka till folkhögskolornas allmänna kurser. På en folkhögskola, innan man börjar läsa på en allmän kurs, tittar de utbildningsansvariga på dina tidigare studier, vid behov kan du göra tester och så blir du placerad på "rätt nivå". Oavsett var man läser: komvux eller folkhögskola, så läser man från början till slut 3 läsår (för att uppnå fullständig gymnasiekompetens).

    • Anonym frågeställare :

      Ok tack för snabbt svar. Ja kandidaten motsvarar svensk kandidat men inte gymnasiet då jag bara läst 11 år / 13 år i skolan och fick komma in direkt på universitetet.

      Ok ska göra det

    • Anna : Om du läst 3 år på universitetet, då borde du i alla fall ha Grundläggande behörighet till svenska högskolestudier (förutom svenska och kanske också Engelska)... av bedömningen du får från UHR, universitets- och högskolerådet, framgår om du har grundläggande behörighet och vad du behöver komplettera med + i vilka kurser du också har särskild behörighet.
    Läs alla kommentarer