Erika
    Hej! Idag pratade jag med min SYV som berättade för mig att man max kunde få 1,5 i meritpoäng för språk. När jag frågade om detta gällde även engelska svarade han att det gör det. Jag går samhällsprogrammet och vill bli psykolog, och tänkte att engelska 7 + moderna språk 3 och 4 skulle ge mig full merit poäng, men han menade att det inte gör det.

    Kan detta verkligen stämma? Måste jag alltså läsa mer matte för att få full meritpoäng? Detta är verkligen viktigt för mig.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erika!
    Info om Meritpoäng finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och det är ganska kort men ändå fullständig sammanfattning där.
    Engelska räknas till Språk men ej till MODERNA SPRÅK.

    Om vad som menas med just MODERNA språk kan du läsa här:
    http://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Återkom om något fortfarande är oklart efter att du har läst info på sidorna, till vilka jag länkade i mitt svar nu.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA

    • : Så med andra ord ger det full merit att ha läst moderna språk 3+4 och engelska 7?
    • Mikael : Det finns högskoleutbildningar där betyg i Moderna språk 3 ingår i Särskild behörighet och i så fall får man inte Meritpoäng för Moderna språk 3 - när man söker just en sådan utbildning. Eng 7 ger 1.0 i merit och moderna språk 4 ger också 1.0. Får man inte merit för moderna språk 3 och det får man inte om man söker till en utbildning där moderna språk 3 krävs för behörighet - har man då 2.0 i merit. I så fall bör man läsa Moderna språk 5 för att få full merit. Jag skriver också ett nytt svar till dig.
    • : Tack så mycket!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erika!
    I ditt fall när du vill söka till Psykolog, så stämmer det att du får full merit för godkända betyg i Engelska 7 & Moderna språk 3 och 4. Detta pga Moderna språk 3 ingår ej i kraven på betyg till Psykologprogrammet på högskola/universitet i Sverige.
    Men om du med samma gymnasiebetyg skulle söka till EN ANNAN UTBILDNING där Moderna språk 3 krävs för behörighet, då räknas enbart 2.0 i merit.
    Jag tänkte att det är viktigt att förklara detta så att inte du eller någon annan som läser detta inte blir vilseledd.

    För att få meritpoäng räcker det med betyget E.
    Jag vet ej om du vet att betyg i meritpoängskurser räknas även in i ditt Jämförelsetal. Med andra ord, gör det stor skillnad om man får E eller A i betyg i meritkurser.
    Vår erfarenhet är att många elever tror att det inte spelar någon roll vad man får i betyg i meritpoängskurserna, bara det är ett godkänt betyg, dvs E (eller högre) - men det är inte sant.
    Det spelar roll. Jag vill inte stressa dig eller sätta press på att du måste få höga betyg även i de kurserna. Det är inte min mening.
    Jag vill bara ge dig rätt och fullständig info.

    Hälsningar
    Mikael SYV