Hanin

    Hej! Jag har 2250 godkända poäng av 2500 (grundläggande behörighet + andra kurser) Jag gick ut gymnasiet med många F så på komvux valde jag att ”ersätta” (de kurser som jag tyckte vara svåra och hade F i) genom att läsa andra kurser. Exempelvis fick jag F på redovisning så jag valde sociologi denna gången och fick A. Jag har dock som sagt fortfarande kurser ”värda” 250 p som inte är godkända. Kommer dem att räknas in i mitt snitt eller måste jag också plugga upp de resterande kurserna för att det inte ska påverka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag gissar på att du på komvux läser mot examensbevis.
    I exam.bevis från komvux får max 150 poäng ingå med betyget F. Vi rekommenderar att - om möjligt - inte ta in några F-betyg in i sitt examensbevis, detta för att F-betygen drar ner medelvärdet/jämförelsetalet rätt mycket. Fler än 150 p. F får ej ingå i exam.bevis från KOMVUX. Om vi jämför att du tar in 150p.F eller om de 150p. blir E så blir det skillnad på plus-minus 0.6 (av totalt 22.5 möjliga). skulle du fått A-betygen i de 150p. som annars kan vara F, kommer du ligga på + 1.2 alltså ditt jämförelsetal kommer höjas med 1.2.
    Högsta möjliga jämförelsetal är 20.0
    Högst meritvärde är 22.5.
    Varje liten "poäng" kan utgöra skillnad att komma eller inte komma in på en högskoleutbildning.
    Även om du t.ex nu inte planerar att söka till högskola, så kanske du ändrar dig och om några år vill söka--- så det är viktigt att du försöker få så högt meritvärde som möjligt.

    • :

      Jag förstår inte. Ska man ha 2400 godkända poäng eller räcker det med 2250 (minus 150p)?

      Och vad händer med de resterande kurserna? (Eftersom i gymnasiet läste man 2500)

    • Milla : På gymnasiet läser man 2500poäng och 100p. av den är kursen Idrott och hälsa 1. Den kursen, alltså Idh1 får ej ingå i examensbevis från komvux, ändring i reglerna från 1 jan 2017. Alltså är det "samma som på gymnasiet" men utan 100p. i Idrott1. Av de 2400poäng i examensbeviset får max 150 p. vara betygsatta med F och 2250 p, minst, måste vara E eller högre betyg.