Tobias
    Hej! Jag har ett utökat program med 2800 gymnasiepoäng. Mitt värde utan meritpoäng ligger på drygt 16,5. Om jag märker att jag kommer få ett betyg som är lägre än mitt snitt i en onödig men obligatorisk kurs, som därmed skulle dra ner mitt snitt, är det då bättre att "ta" betyget F? För den räknas inte med i mitt meritvärde som jag förstått det.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Betygen som inte räknas med är - av de U-markerade i Examensbeviset räknad inte kurser med som ej krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng ... Av de vanliga dvs ej U-markerade är det endast Gymnsdiearbete som inte räknas med.

    Det spelar alltså stor roll Vilka kurser som i Examensbeviset blir markerade med U.