Linda
    Hej! Min son har läst gymnasieengelska på högstadiet. Kommer det räkna med i hans meritvärde när han ska söka till gymnasiet? Hur många poäng är respektive betyg värt? Räknas den vanliga engelskan med också?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    som regel, så räknas in de betygen som ingår i slutbetyg från grundskolan, när man söker till gymnasiet. Att man skulle läsa gymnasiala kurser redan på grundskolan är ett undantag. Jag tror inte betygen från gymnasiala kurser räknas in, pga de borde inte ingå i ett slutbetyg från grundskolan. Men fråga gärna de som jobbar på gymnasieantagningskansliet om det. Du går sedan gärna återkomma och berätta för oss vad du fick för svar från gymnasieantagningskansliet.