Olivia

    Jag har gått en termin på ämneslärarprogrammet och klarat av 15hp, men då jag vill börja studera någonting annat till HT22, undrar jag om mina högskolepoäng möjligtvis räknas in i min merit? Så om jag exempelvis har 18 i merit idag, skulle dessa 15hp ha någon påverkan på detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia!
    Svar på din fråga är tyvärr - nej.
    Följande gäller: när man söker till högskole-Universitetsutbildningar på grundnivå (alltså utbildningar som för behörighet inte kräver tidigare högskolestudier) konkurrerar man om plats i betygsgrupper med det meritvärde som räknas ut på Gymnasiala kurser (där högskolestudier inte har någon som helst betydelse).
     Det du kan använda dina 15 högskolepoäng till är att
    1. uppge de i CV
    2. om du någon gång i framtiden söker till utbildningar på avancerad nivå, t.ex magister- eller masterprogrammen, då brukar antagning göras på det totala antalet högskolepoäng (så dina 15 hp kan i detta fallet utgöra skillnad mellan att inte komma in och Komma in!).
    3. om du söker till annan typ av utbildningar - t.ex inom yrkeshögskola (där antagning görs på "sammantagen bedömning") kommer dina avklarade 15 hp ge dig "plus i kanten" och också här kan utgöra skillnad på att bli antagen respektive inte bli antagen. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan du se på www.yhguiden.se
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    affarshogskolan/facility-management-malmoe
    data-scientist-ecutbildning-malmo
    trädgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning-hermods-karlskrona
    dokumentcontroller-registrator-distans-xenter
    integrationspedagog-hudiksvall
    teknikinformator-distans-hermods
    bank-och-forsakringsradgivare
    stodpedagog-yrgo-distans
    stoedpedagog-karlskrona
    stodpedagog-solleftea-reveljen
    revenue-management-och-data-analyst
    internationell-transportlogistiker
    företagssaljare-b2b-lund-hermods-distans
    behandlingsaspedagog-reveljen-distans
    apotekstekniker-lernia-distans
    Du har nu viss erfarenhet av högskolestudier, vilket också är bra - oavsett vilka studier du ska bedriva i framtiden eller inom vilket yrke du kommer att vara verksam på arbetsmarknaden.