Erik
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2010 med meritvärde 11,7.
    Läste sedan till Historia A 100p VG.
    Efter detta har jag läst en kandidatexamen 180hp.

    Min fråga är går polishögskolan nu endast på gym. betygen eller räknas mina högskolestudier in i det första urvalet? Har lyckats få fram att högskolestudier kan vara en merit senare i antagningen. Men mitt meritvärde är ju inte det bästa till att söka polishögskolan så hoppas ju nu in i det sista att högskolestudierna kan ge mig en chans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!

    Tyvärr så uppges det på https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/ om att det inte tas hänsyn till akademiska poäng. (punkt 5 längre ner på sidan).

    Men jag ändå råder dig att kontakta dem som tar hand om antagning till Polisutbildningen direkt. Det skadar inte att kontakta dem för att påpeka eller "påminna" om att du har kandidatexamen, 180 hp.
    Det är skillnad på "några akademiska poäng" och en kandidatexamen. Formellt sett, kan inte din kandidatexamen ge dig några fördelar, dock, tyvärr.

    Vi får hoppas att många sökande "faller på" fysiska och medicinska krav, som ställs. Antagningsgräns behöver inte bli så hög, men det vet man aldrig på förhand.

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    ANNA
    • : Tack Anna för snabbt svar! Har gjort HP men gäller bara till oktober men vad jag läst mig till är att HP inte gäller i uttagningen till polishögskolan. Men jag ska försöka komma i kontakt med någon där.
    • : Mvh
    • Anna : Du har rätt. Polisutbildningen är speciell på många sätt och det är så att HP resultat eller akademiska poäng inte gäller - i alla fall inte formellt sett. Det finns planer på att göra om utbildningen så att den blir som "en riktig högskoleutbildning" men ännu är det inte så. Du skriver inte vad du läste på högskolan... undrar om du kan läsa Kriminologi, t.ex. - i fall du inte kommer in på Polisutbildningen? Du kan bli då brottsutredare via studier i kriminologi på högskolan. Kan det vara nåt för dig?
    • : Okej får hoppas dem gör det så jag får ökade chanser :) Jag har läst samhälls- och kulturanalys och jobbar idag på en anstalt. Mitt mål är att arbeta som Polis så dit ska jag. Har mailat komvux i kommunen precis för att se möjligheten till att läsa upp vissa betyg, plus att jag hörde precis av mig till rekryteringsmyndigheten för att veta till 100 procent hur urvalet går till.
    • Anna : Bra! Du är målmedveten & vet vad du gör! Jag håller tummarna för dig! :)
    Läs alla kommentarer