Askin
    Hej! Jag vill gärna ha svar från Mikael om det går.

    Du svarade innan på min fråga om jag inte ville att mina utökade kurser (spanska 4 och engelska 7) skulle räknas in i mitt jämförelsetal när jag sökte till handelshögskolan kunde jag be min skola sätta dessa kurser under studieintyg? Först och främst, är det enkelt att fixa eller är det en besvärligt process med rektor som måste genomföras? Sen de andra. Garanterar ett studieintyg att dessa kurser verkligen INTE skulle räknas med till ansökan till hhs?

    Jag har mailat antagning.se och väntar på svar därifrån. Men om det är så att dessa kurser räknas in måste jag antingen sätta de under studieintyg eller annars avbryta dem (om de går?)

    Tack så mycket
    • Mikael : Jag kontaktade Skolverket och fick svar! läs mitt svar till dig nedan.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, Askin
    det är bäst för dig att invänta svar från Antagning till högskola/Universitet.
    Din fråga handlar om UNDANTAG.
    Att man läser utökade kurser tillhör undantag och att Handels inte räknar med Meritpoäng tillhör också undantag - så det är "dubbelt upp" med undantag i din situation.
    Antagningsreglerna kan också ändras, de är inte konstanta. Har du läst på http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BSc/Antagning/Pages/S%C3%A4rskildameriter.aspx om antagning på Särskilda Meriter? Har du gjort eller planerar att göra Högskoleprovet?

    Du ställer komplexa frågor och det är viktigt att du får info- som är till 100 procent korrekt - därför måste du fråga rätt instans, som är Högskoleantagningen. Det är de som tolkar reglerna & hanterar undantagssituationer, dvs deras beslut gäller.

    Vi på Fragasyv.se kan berätta om de allmänna reglerna & ge några tips - vad du kan tänka på: t.ex. inte glömma att det finns möjlighet att komma in på Högskoleprovet eller på Särskilda meriter.

    Ang. utfärdandet av Gymnasieexamen /och ev. även ett Studieintyg/ - boka tid hos SYV på din skola. SYV kontaktar Rektor vid behov. Det är Rektor som skriver under varje dokument om Gymnasieexamen. Din skola kan ha policy i hur de hanterar utökade kurser men du kan alltid ÖNSKA hur du vill få dem hanterade.

    Återkommer om vi får fram info- som är relevant i din situation!

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    P.S: Önskar dig allt väl & lycka till!
    Liselotte
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, här kommer svar från Skolverket:
    Reglerna säger bland annat att alla kurser som ingår i en elevs individuella studieplan ska framgå av examensbeviset. Även de utökade kurserna ska med andra ord finnas med på examensbeviset, men det kommer att synas att de är just utökade kurser.
    Du kan prata med din SYV på skolan om vilka kurser som skall skrivas in i Examensbeviset som just UTÖKADE KURSER.
    I fråga om vilka utökade kurser som räknas in i Jämförelsetal & i Meritvärde, hänvisar Skolverket till Antagning.se.

    Mvh
    Mikael SYV