Helen

    Hej! Komvux på kommunen jag läser i erbjuder inte moderna språk som en kurs. Därför sökte jag kommunen och bad om prövning på fyra prövningar på olika steg modernaspråk 1,2,6,7. När betyget utfärdes så står det att det är ett gymnasiet betyg och inte ett komvux betyg. Hur kan det stämmer då jag är 23 år och får ej läsa på gymnasiet och är registerat på komvux? . Kurserna moderna språk 1,2,6,7 gjordes på gymnasiet skola för att det var den enda lösningen. När betyget utfärdes så står det att det är ett gymnasiet. Jag har kontaktat syv . Syv:n sa att han är osäker om betyget ska räknas som gymnasiet betyg eller komvux och att jag måste kontakta er. Med tanken på att jag har reducerat mitt gymnasiet betyg och läser nu på komvux. Jag har läst 1400 poäng på komvux och modernspråk är 4 kurser vilket gör att det kommer att avgöra om jag tillhör BII eller BI.

    • Ludmila :

      Detta avgörs av komvux (ytterst ansvarig är Rektorn på komvux) som utfärdar examen. Om personal på komvux är osäkra på reglerna för utfärdande av examensevis, så får de vända sig till Skolverket. Du kan också själv ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200.

    • SYV-besökare : Läs gärna min kommentar, till Julias svar, nedan. Kort svar: det kan inte hjälpas, och dina prövningar kommer "gå" som gymnasiala kurser in i ditt examensbevis.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Helen!
    Som du beskriver situationen, så låter det som att dina prövningar i moderna språk borde vara registrerade som Prövningar via Komvux, alltså som "komvux-kurser".
    Ytterst ansvarig är det rektor på Komvux. Om SYV på komvux inte kan ge dig svar och lösa situationen, bör du kontakta rektor på komvux. Vi på FRåGA SYV kan inte göra någonting, för vi utfärdar inte betygen.

    • SYV-besökare :

      Om komvux i den aktuella kommunen inte erbjuder undervisning i de kurser som du gjorde provningar i, så får inte komvux "koda" kurserna som komvux-kurser, för att prövningar får endast erbjudas i pågående kurser (detta enligt Skolverket); på så sätt håller jag inte med Julias svar, ovan. Som jag förstår din situation, så erbjuder inte komvux undervisning i de kurserna och du gjorde därför prövningar på gymnasiet, och då är det koder som gymnasieskola har som kommer stå bredvid dina betyg. Komvux kan inte hjälpa det pga som regelverket ser ut. Om du vill prövas i BI, direktgruppen, kanske du kan läsa ännu 200poäng på komvux eller göra prövningar i 200p. komvux-kurser och ta in de betygen in i ditt examensbevis, så har du då 1600p.från komvux och 800p.från gymnasiet i ditt examensbevis och borde i så fall prövas i BI, direktgruppen, om du söker till en svensk högskoleutbildning.