Linn Daum

    Hej! Skulle vilja söka till juristprogrammet men tror inte att jag kommer att kunna komma in denna termin och jag skulle behöva en 1 extra meritpoäng kurs troligen för att ha en chans. Jag kommer att ta studenten i år och har alla 2500 poängen så därför behöver det nog vara komvux som jag behöver läsa in den här extra meritpoäng kursen på. Men jag vet att urval 2 på universitetet är ”gymnasiebetyg med komplettering” och då tolkar jag det som om man har gjort prövningar på vissa kurser och därmed höjt eller ”kompletterat” sina betyg. Detta leder då till min fråga: Om man ska läsa in en extra meritkurs på komvux, räknas man fortfarande in i urval 2 gruppen även om det är en kurs man inte har tagit förut?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    om du redan innan du läser kursen på komvux (alltså på ditt examensbevis från gymnasiet, utan kompletteringar) är Behörig, kommer du prövas i BI, direktgruppen - med det meritvärde du hade innan du kompletterade. Du kommer samtidigt prövas i BII, kompletteringsgruppen - med det högre meritvärde, som du fick genom en komplettering.
    Om du gör högskoleprovet, kommer du samtidigt även prövas i HP-urvalet. Det är ganska vanligt att en och samma sökande prövas i flera olika urvalsgrupper.

    • Linn Daum :

      Jaha okej, så även om jag kompletterat på komvux så kan man bli prövad i urval BI men med det meritvärdet jag hade innan kompletteringen?

    • Anna : Ja. Det stämmer.