Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Benjamin,
    om ditt högskoleprogram kräver matte 2, då måste du ha godkänt betyg i matte 2. Det är Särskild behörighet till just Det programmet som man också måste ha.
    Grundläggande behörighet kräver inte matte 2, dvs det finns högskoleutbildningar dit man kan komma in på utan godkänt betyg i matte 2, men om det uttryckligen står Matte 2 krävs - då krävs det "för särskild behörighet" matte 2 godkänt betyg (matte 2a brukar gå bra att ha ELLER 2b ELLER 2c - vilken som av kurser på nivå 2).

    Vänliga sommarhälsningar

    L.

    Liselotte
    • : Jojo det förstår jag också men eftersom min tänkta linje kräver grundläggande+ matte 2. Jag läste enbart matte 1a i skolan,betyder det att jag måste läsa matte 1b och 2 eller räcker det med att läsa matte2 så täcker det både grundläggande behörigheten och matte 2?:)
    • Liselotte : Om du har godkänt betyg i matte 1a, Och behöver ha godkänt betyg i matte 2 - kan du läsa matte 2a (som är en lättare kurs på nivå 2). Du behöver Inte läsa matte 1b eller 1c.
    • : Okej tack så mycket!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer