Isak

    Hej! Jag har tagit examen (2500 poäng) från gymnasiet från Vård och omsorg programmet. Nu vill jag läsa till Socionomprogrammet. Jag har redan behörigheten men mitt meritvärde är 16,88 vilket inte räckte till. Därför läser jag just nu Matematik 3B för att få 0,5 i merit vilket kan höja min chans. Min fråga är kommer betyget i Matte alltså E, D,C, B eller A att räknas med eller om jag får ett godkänt betyg i kursen oavsett vad så spelar det ingen roll för att det ändå bara meritet som kommer räknas ??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, även betyget i matte 3 kommer räknas in i ditt jämförelsetal.Detta eftersom du har examensbevis.
    (De ungdomar som gick ut gymnasiet året 2013 och tidigare läste mot ett Slutbetyg, och för dem gäller andra regler). För elever som gick ut gymnasiet året 2014 och senare och som läser mot ett Examensbevis räknas kurser som ger meritpoäng även in i deras jämförelsetal (snittbetyget). Du vinner därför på att få så högt betyg i matte 3 som möjligt! Meritpoängen (+ 0.5) får du för E eller högre betyg men du kan få mer eller mindre total-höjning av meritvärde beroende på hur högt betyg du får i matte 3.