Kalle

    Hej! Jag går i ettan på naturprogrammet. Jag vill läsa matte 5 och engelska 7 men räknas de som individuella vall eller programfördjupningar? Jag måste välja en kurs på att läsa som individuell val och jag tänker på spanska 4, men kommer spanska 4 förhindra mig att läsa matte 5 och engelska 7? Tack

    • : Jag menade matte 5 och engelska 7
    • Anna :

      Men Naturprogrammet menar du NA eller NB?

    • : NA
    • Anna : Jag har nu skrivit svar på din fråga, nedan. Men jag vet inte hur din individuella studieplan ser ut. Det borde du själv veta. Om du inte har tillgång till din individuella studieplan, kontakta SYV på din skola och be att få tillgång till din studieplan. Ytterst är det rektorn som är ansvarig på varje skola. Så, om du inte får svaren från SYV på din skola som du kan förstå och acceptera, kontakta i så fall din skolans rektor.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag gissar på att du med "naturprogrammet" menar NA. Om jag har rätt, så kan du se i programplanen för NA att matte 5 och engelska 7 får på NA läsas inom programfördjupning. Beroende på inriktning, läser man antingen 200 eller 300 poäng inom programfördjupning och båda de kurserna som du nämner i din fråga får läsas som programfördjupande, oavsett vilken inriktning man läser inom NA.
    Inom individuellt val får alla elever läsa 200 poäng vilka kurser "som helst", och med det menas att eleverna får fritt välja bland alla kurser som just den gymnasieskola kan erbjuda dem att läsa!

    Matematik 5 och Engelska 7 kan alltså ingå i examensbevis från naturvet.programmet som programfördjupande kurser men eftersom vilka kurser som helst kan läsas inom individuellt val, så kan de också ingå som kurser inom individ.val. Så, den frågan får man reda ut med SYV-en på sin gymnasieskola.