Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    vem har räknat ut din "merit"? hur vet du att det är 15?
    I Examensbeviset står kurserna med tillhörande betyg, det står inte i examensbeviset vilket meritvärde man har, därför att det kan bli olika meritvärde om samma person med samma betyg söker till olika utbildningar. Exempel: om du söker till utbildningen Språklärare på lärarhögskolan, där behörighet inkluderar spanska 3, då får du inte meritpoäng för spanska 3 (för att den kursen krävs för särskild behörighet) men om du i samma ansökan till högskola/universitet söker även andra utbildningar, där spanska 3, inte krävs för särskild behörighet, så får du meritp.för den kursen, alltså blir ditt meritvärde "plus-minus" 0.5, högre om du söker utbildningar som ej kräver spanska 3.
    Om du fick från Antagning.se svar att du hade meritvärde på 15.0 då är det till just den specifika utbildningen som du sökte då och inklusive de meritp. som gäller för ansökan till den utbildningen.
    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/merit