Sara
    Hej!
    Jag ska söka till ett IT program i höst och där krävs det att jag har matte 3b vilket jag har, jag vet att man för att tjäna den där 0,5 meriten behöver ha matte 4 i detta fall, men räknas inte mina meriter i moderna språk in här? Har läst både franska 3 och 4, vilket tillsammans utgör 1,5 meriter sen har jag också läst engelska 7 vilket är 1 merit, får jag då mina 2,5 meriter om jag söker denna utbildning eller måste jag ha matte 4 för att få den där 0,5 meriten, alltså räknas inte mina meriter i moderna språk in?
    • : Jo, moderna språk och engelska ger meritpoäng. Det verkar som att du uppnår max i merit redan. Så - betyget i matte 4 skulle inte ge dig mer i merit. Det enda som tänkas kan: om du fick högre betyg i matte 4 än ditt "snitt"/jämförelsetal, kan Antagning.se räkna in även matte 4 betyg, för att - lite grand - höja ditt jämförelsetal och därför också meritvärde. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det som Fredrik uppger i kommentaren till din fråga - stämmer Om du har EXAMENSBEVIS.

    Reglerna för meritpoäng är olika, om man har Examensbevis eller ett Slutbetyg. Slutbetyg fick eleverna som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare; från avgång 2014 är det Examensbevis som är standard, men inom Komvux kan man i vissa fall fortfarande få Slutbetyg (t o m 1 juli 2020).
    Så, om du har Examensbevis - finner du reglerna kring meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/merit och det i så fall stämmer att du uppnår max genom moderna språk 3 och 4 och eng7.