Klara
    Hej,

    Har suttit och läst på olika hemsidor om meritpoäng men kan inte hitta svar på mina funderingar. Kontaktar därför er i hopp om ett svar!

    Jag tog studenten från det naturvetenskapliga programmet 2006 och har idag planer på att söka in till tandläkarprogrammet. Jag såg att jag kan läsa till vissa kurser för att höja mitt meritpoäng. Jag sökte därför in till komvux och kommer nu under sommaren att läsa kursen "Etik och människans livsvillkor", då den enligt sidan meritpoang.se skulle ge mig 0,5 meritpoäng. Detta då det är en kurs som ska ge meritpoäng till den områdesbehörighet som tandläkarprogrammet räknas till.

    Men nu läste jag på antagning.se att om jag kompletterar på komvux nu så är det nya regler som gäller och att jag bara får meritpoäng för kurser i engelska, matematik och moderna språk men inte för områdeskurser. Den kurs jag tänkt läsa på komvux är ju en områdeskurs.

    Jag undrar därför vad som gäller, kan jag räkna till 0,5 meritpoäng om jag läser etikkursen nu under sommaren eller gäller inte detta längre?

    Tack på förhand!
    Mvh
    Klara Ringbäck

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Klara!

    Läs på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gatt-ut-gymnasiet.pdf
    Om du har Slutbetyg från 2006 så är det så här att för dig gäller det både de "gamla" områdeskurser och de nya "meritpoängskurser" - dvs du kan få Meritpoäng på olika sätt. På s.2 i Infoblandet (länk ovan) står det om Meritpoäng för områdeskurserna.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA