Elma

    Hej! Jag har redan fulla 2,5 poäng i merit pga Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4 (som jag dessutom har A i allihop). Men jag har läst till Matte 4 som utökad kurs och till det programmet jag vill söka i höst så krävs inte matte 4 som behörighet men ger fortfarande meritpoäng. Så som jag har förstått räknas utökade kurser med i jämförelsetalet om de behövs för behörighet eller meritpoäng. Jag har fått E i matte 4 vilket kommer dra ner på mitt jämförelsetal om det så skulle räknas med. Men eftersom jag redan har fulla 2,5 meritpoäng, hur vet man vilka av de kurser som kommer väljas? För jag väljer hellre att räkna med mitt A i engelska 7 i meritpoänget och jämförelsetalet än mitt E i matte 4... Om du förstår min fråga rätt. Jag är alltså orolig att mitt E i matte 4 kommer dra ner på mitt jämförelsetal eftersom det är en kurs som ger merit, men eftersom att jag redan har fulla meritpoäng så undrar jag om mitt E i matte 4 kommer räknas med eller inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elma,

    enligt som vi tolkar reglerna + hur en sakkunnig har svarat på samma typ av frågor, förut: kommer inte betyget i matte 4 räknas in. Detta pga du redan har max i merit.
    Betyget i matte 4 skulle räknas in om det var högre än ditt jämförelsetal, och det är det ju inte - så det betyget kommer inte räknas in.
    Vänligen
    ANNA