Viktoria
    Hej,
    Jag avslutade gymnasiet 2014, läste hotell och turism med inriktning turism, när jag avslutade min utbildning hade jag 2150p från gymnasiet.
    Jag klarade inte historia 1a1 (50p), Hållbar turism (100p), Konferens och evenemang (100p) samt Marknadsföring och försäljning (100p).
    Jag har på komvux läst upp historian, men valde att läsa historia 1B (100p).

    Kan jag räkna in historian i mina poäng och då ha 2250p och vara grundläggande behörig till högskolestudier?
    • Ludmila : Du måste få ut Examensbevis från komvux. Eller på en folkhögskola läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. Du kan också, om du har 3-årig arbetslivserfarenhet, åberopa att du är grundläggande behörig enligt "reell kompetens", men då måste du för konkurrens göra högskoleprovet!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Viktoria!
    Du läste på gymnasiet mot Examensbevis, men du uppnådde inte kraven och fick ut Studiebevis, tror jag. Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier; i alla fall inte i Sverige. Men precis som L.skriver i kommentar till din fråga, se ovan - så kan du ändå vara (kanske) behörig, även om du inte tar ut examensbevis från komvux. Se information på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg - en kombination av 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid + några få godkända gymnasiebetyg ger grundläggande behörighet till högskolestudier, men om din högskoleutbildning kräver särskild behörighet måste du skaffa dig godkända betyg i de kurser, som krävs för särskild behörighet.

    Om du vill ta ut examensbevis och med det kunna prövas i betygsgruppen vid ansökan till högskolestudier, måste du vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I examensbevis från komvux får ej kursen Idrott-och-hälsa 1 ingå. Exakt hur ditt examensbevis kommer se ut är ytterst upp till rektor på komvux. 2400poäng krävs. Av de måste minst 2250poäng vara godkända. Bättre för dig om du läser några fler kurser på komvux och tar ut examensbevis utan några F.