Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är 100 poäng Obligatoriska på naturvetprogrammet men man får ha fler poäng i moderna språk t.ex som Programfördjupning eller individuellt val.

    • : Vad är programfördjupning? Läser man inte då mer än 2500 poäng?
    • Anna : Programfördjupning ingår som en Obligatorisk del i varje gymnasieprogram, inom 2500 poäng. Om man läser mer än 2500 poäng, läser man i så fall "utökade kurser". Jag skriver nu också ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du kan kika på de generella programplaner

    för Samhällsvet.programmet här>> och för Naturvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Längst ner i programplanerna ser du "brickor" - av vilka programmen är uppbyggda... sammanlagt ska det bli 2500 poäng, oavsett vilket program och inriktning man lässer.

    Om det fler poäng Gymnasiegemensamma ämnen, då är det färre poäng någonannanstans, t.ex färre poäng inriktningskurser eller färre poäng Programfördjupande kurser.

    Individuellt val är det alltid 200 poäng på alla program.

    Det är endast från listan av vilka kurser som får läsas som Programfördjupande, som skolorna får välja när de skriver sina kortare listor på valbara kurser som erbjuds att välja mellan.

    Om man byter program, kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program och i så fall är det endast kurser som är Gymnasiegemensamma som är obligatoriska, och andra kurser kan rektor inom sitt beslut byta ut mot andra kurser, som du redan har läst på ditt "gamla program". Detta för att inte förlänga din studietid "i onödan", kan man säga.

    Om reltor inte fattar beslut om individuellt anpassat program, då måste den programstruktur som är fastställd för varje program, följas och du ser längst ner i planerna - hur många poäng inom varje kategori som måste ingå i elevens Examensbevis från respektive program.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA