Katarina
    Jag har läst spanska 3 och har betyget D, jag undrar om det är 12,5 poäng som gäller när jag ska lägga ihop det i jämförelsetalet eller om det är 0,5 meritpoäng?
    Läser förövrigt ekonomiprogrammet, men ska gå om ett år för att börja på naturvetenskapsprogrammet. Därför vill jag veta om det är lönt att behålla betyget eller läsa om spanska 3 för att få ett högre betyg.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du får dessvärre inte läsa om spanskan för högre betyg även om du går om eftersom du har lägst betyget E. Så du får ha det till godo när du byter till Natur - och då behöver du inte läsa språk när du går om. Du får då 0,5 meritpoäng att lägga till när du har räknat ut jämförelsetalet. Du räknar alltså ut jämförelsetalet först SEN lägger du till meritpoäng. /Lena, Syv
    ..Du tänker att läraren kanske fortfarande kan sätta F? Läraren är dock skyldig att sätta godkända betyg om det är så att du uppnår minst E. /Lena, Syv