lura

    Jag undrar räknas modersmålet som de andra ämnen i gymnasiet eller inte? Om jag har ett bra betyg i modersmål och ett dåligt i ett av de individuella val som man väljer i trean så går det att ersätta modersmåls betyget istället för det dåligt betyget?

    • Elev :

      Hej,

      Gymnasial modersmål räknas som alla kurser i ditt program. Vad som erbjuds i individuella framgår av skolans kursutbud, men din fråga har kanske främst att göra med Gymnasieexamen. För att det ska utfärdas krävs bl.a 2250 av 2500 gymnasiepoäng och om vi säger att du uppnått 2150 gymnasiepoäng för att din du till exempel inte blev godkänd på Individuella ämnet i årskurs 3 men där du får godkänt i modersmål på 100gp, så har du uppnått 2250 som är BLA krav för att gymnasieexamen ska utfärdas

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hejsan,
    inom ämnet Modersmål finns på gymnasienivå - i Sverige - 3 kurser: Modersmål1,2 och Aktiv tvåspråkighet. En eller flera kurser kurser inom ämnet Modersmål får ingå i examensbevis. På de programmen på gymnasiet där kurser inom ämnet Moderna språk är obligatoriska kan man ha betygen i modersmål i stället för mod.språk.

    Välja på det sättet som du beskriver, kan man som regel - inte.
    För det första: om man läser "endast på heltid" då läser man precis så det räcker för att få ut examensbevis med alla kurser i exam.beviset, som man har läst.
    Att läsa på mer än heltid är inte elevens rättighet (i alla andra fall än den här situationen: Eleven på ett yrkesprogram vill läsa kurser för grundläggande behörighet, alltså svenska 2,3 och engelska 6, och vill läsa de som U-kurser, utanför programmet, för att inom programmet kunna läsa fler yrkeskurser), men rektor kan besluta om att eleven får läsa utökat program. I sådana fall rekommenderar Skolverket att det i elevens individuella studieplan, på förhand, innan varje kurs påbörjas, skrivs in inom vilken kategori som kursen ska läsas: om det är programfördjupning, individuellt val eller U-kurs, utökat). Sedan utfärdas examensbeviset utifrån studieplanen. Skolverket rekommenderar att inte i efterhand revidera studieplanen med syfte att höja elevens meritvärde. Om varje gymnasieskola följer skolverkets rekommendationer eller inte - kan inte jag svara på.