Josefina

    Läser naturbruksprogram Djurvårdare och tar studenten i år. Jag vill sen läsa till förskolelärare. Särskild behörighet är förutom Samhällskunskap 1b, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2. Jag har fått info att naturbruksprogram med naturkunskap 1a1, djuren i naturbruket och djurhållning ger behörighet Naturkunskap 2. Betyder det att jag inte behöver läsa 1a2 på vuxenutbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Helt rätt, Josefina! Du behöver inte läsa naturkunskap 1a2. Du kommer, om du får godkända betyg i kurserna naturkunskap 1a1, djuren i naturbruket och djurhållning ha behörighet motsvarande godkänt betyg i naturkunskap 2.
    Nk2 är högre/överliggande kurs än nk1b. På så sätt är du behörig både till utbildningar som kräver nk1b och som kräver nk2.