Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,
    om du läser naturvetenskapligt basår på högskolenivå eller på en folkhögskola - kommer inte de betygen påverka ditt meritvärde; folkhögskola ger, dessutom inte Betygen, utan Intygen/omdömen.
    Men om du läser kurser på komvux (som också kan vara ihopsatta till "basår" och heter då Naturvet.basår) då kommer betygen i Just de kurser som krävs för Särskild behörighet räknas in (t.ex om du på komvux får betygen i Kemi 1 och 2, kommer endast betyget i Kemi 2 räknas in, därför att kemi 1 krävs inte för behörighet, utan det är kemi 2 som gör det; på samma sätt också inom andra ämnen: biologi 1 betyget kommer inte räknas in men biologi 2 - kommer räknas in).
    Mvh
    L.

    Liselotte