Sofie

    Hej! Jag har läst en orienteringskurs i matematik, 100 poäng. Räknas dessa till gymnasiepoängen eller ej? När jag kollat mina betyg på antagning.se har ej denna kursen räknats med. Mvh Sofie.

    • Mikael :

      finns den kursen med i ditt Slutbetyg eller i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux?

    • Sofie : Hej! Jag kan inte ”beställa” betyg från denna kursen på skolans hemsida. Antar då att den inte räknas med. Nästa fråga är då varför det är en 100 poängskurs om man inte får poängen? Mvh Sofie.
    • Anna :

      Du får de poängen vad gäller "volymen av studier" som är viktigt för t.ex studiemedelsfrågan, men eftersom det är en kurs där man repeterar och inte lär sig något helt nytt, så får inte den ingå i t.ex examensbevis. De gymnasiala mattekurserna som får ingå i examensbevis heter Matematik 1a,1b,1c - Matematik 2a, 2b,2c - Matematik 3b, 3c - Matematik4 - Matematik5 - Matematik specialisering. Innehåll i kurserna kan man se på https://www.matteboken.se/
      Du kan också se info på skolverkets hemsida om gymnasiekurser i matematik. "Matematik orientering" eller "Orienteringskurs" finns inte i med (alltså saknas) i skolverkets förteckning över gymnasiala mattekurser. Hänvisning: skolverket.se

    • Sofie : Hej!
    • Sofie : Okej, då förstår jag! Tack för hjälpen.
    • Sofie : En till fråga. Om jag försöker komma in med hjälp av hp provet, måste jag ändå ha 2250 godkända gymnasiepoäng?
    • Mikael : Högskoleprovet gör man för att prövas i HP-urvalet. Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet; sökande måste ha grundläggande behörighet och även särskild behörighet om utbildningen så kräver.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,
    om den kursen du nämner i din fråga, inte finns med i ditt Slutbetyg eller i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux, då räknas inte det betyget in i ditt jämförelsetal/meritvärde. Jag tror inte det gör någon skillnad för din högskoleansökan om Antagning.se kan se det betyget eller inte men du kan ladda upp det betyget på "mina sidor" på www.antagning.se (det skadar i alla fall inte om du gör det).