Sofia
    Hej,
    Om jag gör prövning i ett ämne, tex ma1a (jag har läst samsam på gymnasiet) kommer det att räknas in i kompletteringsgruppen eller i BI?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    Om du genom prövning (eller genom att läsa en kurs) höjer ditt meritvärde (men du redan innan det var behörig) kommer du prövas i BI med det tidigare/lägre meritvärde och samtidigt i BII med det högre meritvärde som du får genom en komplettering (betygshöjning). Och i detta fallet spelar inte någon roll om du fick det högre betyget på en prövning eller i slutet av en läst kurs.

    Liselotte
    • : Okej! Men vad menar du med att det inte spelar någon roll om jag fick högre betyget på en prövning eller i slutet av en läst kurs?
    • Anna : Meritvärde räknas på samma sätt och du kommer prövas i samma urvalsgrupper om du höjer betygen genom prövningar eller om du höjer betygen genom att läsa samma kurser i vilka du har lägre betyg och får högre betyg. Därför att betyg från en prövning är jämställd med de betygen du får när du läser en kurs och i slutet av kursen får ett betyg. Du i din fråga uppger specifikt att du undrar vad gäller om du höjer betyget genom en PRÖVNING. Men det spelar inte någon foll på vilket sätt du höjer betyget: genom prövning eller genom att läsa samma kurs en gång till och få högre betyg i slutet av kursen.
    • : Okej tack då förstår jag. Men har en till fråga, går det att höja betygen i urvalsgruppen BI? Eller kommer mitt meritvärde alltid att vara det som jag avslutade under gymnasietiden? Dvs oavsett hur jag kompletterar så räknas det alltid in i BII?
    • Anna : Ja, så kan man säga att det är. BI är direktgruppen, alltså utan kompletteringar. Men meritvärde kan bli olika högt i BI ändå, men det beror inte på kompletteringar utan på vad särskild behörighet är till den utbildningen du söker till. Exempel: söker man till juristprogrammet där matte 2 inte krävs, får man + 0.5 för godkänt betyg i matte 2, men söker man till socionom eller psykolog där matte 2 krävs, får man ej halva meritpoängen för matte 2, så blir meritvärde olika på exakt samma betyg. Men du kan inte höja meritvärde i BI, då du kommer att komplettera och det "uppkompletterade" meritvärde prövas du med i BII, kompletteringsgruppen. :)
    Läs alla kommentarer