Anoni

    Hej! Om jag läste kursen matte 2 under 3 tillfällen i gymnasiet med underkänt i de två första tillfällena, kommer alla 3 gånger att tas hänsyn till i genomsnittsvärdet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    rubriken till din fråga lyder: Räknas prövningar i gymnasiet som extra poäng? - och svar på det är Nej. Om du fick betyget i slutet av en kurs eller genom en prövning spelar ingen roll. Det är högsta betyget som gäller, om du har flera betyg i samma kurs. Vidare frågar du: Om jag läste kursen matte 2 under 3 tillfällen i gymnasiet med underkänt i de två första tillfällena, kommer alla 3 gånger att tas hänsyn till i genomsnittsvärdet?  - och svar även på den frågan är Nej. Det är högsta av dig uppnådda betyg i matematik 2 som kommer att ingå i ditt examensbevis, eller i ett studiebevis om du inte uppnår kraven för examensbevis. Det är alltså endast högsta uppnådda betyget i matte 2 som kommer räknas in i ditt jämförelsetal.