studerande

    Om man gör en prövning och får ett sämre betyg än det betyget som står i examen Är du då den som räknas eller är det högsta betyget som räknas?

    • studerande : Så om jag har ett D i ma1 och gör en prövning för att höja betyget men lyckas inte och får ännu mindre dvs E. Gäller då ftf mig mitt D trots att jag gjort prövning och fick E?
    • Julia :

      Om man har flera betyg i samma kurs, är det HÖGRE betyget som gäller, oavsett om det var högre förut eller blev högre... :) På så sätt är det ofarligt att misslyckas i att höja betygen i efterhand; antingen står samma "gamla" betyg fast (om det nya betyget blir lägre) eller så höjer man, förhoppningsvis, betyget. Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man har fler än ett betyg i samma kurs, då är det det Högre betyget som gäller. Och detta: oavsett om det är betyg från prövningar eller som man får i slutet av en kurs.
    Vänligen
    Julia