Daniel SYV

    He Badr,

    Arabiska kan läsas som Modersmål eller som Moderna språk; det är två olika ämnen.
    Följande kurser ger meritpoäng: Moderna språk 3 och 4; så om du får godänt betyg i Moderna språk /arabiska/ 3 och/eller i Moderna språk /arabiska/ 4 - då får du meritpoäng;

    men om du endast får betyg i Modersmål 1 /arabiska/ och/eller i Modersmål 2 /arabiska/ eller i kursen Aktiv tvåspråkighet - som också ingår inom "modersmål" - då får du inte några meritpoäng för de betygen; dock kan det vara bra att ha de betygen också och det av flera olika anledningar, t.ex kan man ersätta de obligatoriska kurser i Moderna språk med kurser i Modersmål på de gymnasieprogram där moderna språk är Obligatoriska och på det sättet uppnå kraven för gymnasieexamen;
    man kan också Slippa läsa andra kurser inom Individuellt val utan läsa Modersmål som kurser inom Individ.val och få höga betyg + lära sig mer inom sitt modersmål vilket också är mycket bra.

    Men just MERITPOÄNG får man endast för Moderna språk /arabiska eller turkiska eller tyska eller polska eller somaliska eller portugisiska... eller ngt. annat språk som inte är svenska, engelska eller latin... ^^^/ 3 och 4.

    ^^^Vilka språk som kan läsas som Moderna språk kan man bl a läsa om här>>.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag håller med med det som Daniel skriver i sitt svar.
    Men jag vill lägga till att det är endast din gymnasieskola som kan svara på frågan om du kan läsa Moderna språk (arabiska) 3 och/eller 4 - eller om du endast kan på din skola eller i din kommun läsa Modersmål (arabiska). Eller om du kan läsa båda de ämnena, vilket inte är förbjudet och man kan ha alla de olika betygen i samma examensbevis, det är OK.
    Varför det kan vara svårt att läsa alla de olika kurser är för att det är Lärarbrist och där lärare finns som kan undervisa, är gruppena överfyllda med elever... så det ej finns plats för fler. Så är det tyvärr på många ställen.
    Vi på fråga syv kan endast svara på vad dina rättigheter (allmänt) är. I dem ingår inte att läsa ngt. annat modernt språk än tyska, franska eller spanska - de 3 språken måste erbjudas inom moderna språk på de svenska gymnasieskolorna - men även här Om ingen lärare finns, hur ska man då göra? ska den som inte kan franska undervisa i franska? eller ska rektor trolla fram en lärare "ur tomma intet"? :)

    Du måste fråga på din gymnasieskola och få svar på skolan vilka kurser skola kan erbjuda dig att läsa. Och om skola inte kan erbjuda moderna språk (arabiska) 3 och/ellr 4 - då är det nästan garanterat så att de hemskt gärna vill kunna göra det men inte kan, pga lärarbrist och/eller resursbrist.

    Vänligen

    Julia SYV