Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eva,
    kurserna i de tekniska basåret på högskolor och universitet liknar gymnasiala kurser med samma namn men behöver inte vara identiska med de gymnasiala kurserna. Lärosätena kan välja modifiera kurserna så att de kunskaper man får passar extrabra för just de "egna" utbildningar på grundnivån, därför går det inte att ge ett generellt svar om alla lärosäten skulle godkänna basåret från ett annat lärosäte, utan du måste specifikt ställa den frågan till antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka. Antagningsgruppen kan be dig inkomma med detaljbeskrivningen av de kurser som ingår i basåret från vilket du har godkända betyg och först efter det kan ge dig svar om de kommer anse dig som behörig sökande till en specifik utbildning.
    Vill man få "generell behörighet" rekommenderar vi kurser på komvux, prövningar eller basåren på folkhögskolorna.

    Liselotte