David
    Hejsan!
    Jag har lite frågor om betyg och poäng och om hur det fungerar vid antagningen.

    Jag ska skola om mig och därför tänker jag ansöka till ämneslärarutbildningen. Jag har en 180hp kandidatexamen bakom mig. Räknas dessa högskolepoäng in eller är det endast gymnasiebetygen som man går efter i urvalsgrupperna? Jag söker då in på lärarutbildningen grundnivå.

    Då jag fick lägga till Samhällskunskap 2 i mina gymnasiebetyg för att bli behörig, kommer dessa betyg från komvux höja betygssnittet (ex om man har XX,X i snitt) eller räknas betyget från Sam2 inte med? Jag har hört att om man har slutbetygen från gymnasiet, vilket jag har så kan man inte påverka sitt betygssnitt med tillagda kurser från komvux?

    Tusen tack för er hjälp!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    man konkurrerar med Meritvärde, som räknas ut på gymnasiala betyg, när man söker till högskoleutbildningar på Grundnivå, alltså där tidigare högskolestudier inte krävs.

    Betygen i kurserna som krävs för behörighet räknas in, även om man har "äldre betyg"; jag tror du "blandar ihop" det med Meritpoängs-kurser där det är skillnad på gamla och nya betyg.
    Du behöver Samhällskunskap 2 för BEHÖRIGHET, inte för att höja ditt meritvärde; betyget i den kursen kommer alltså räknas in i ditt jämförelsetal.
    Sedan, om du även har några meritpoäng (max man kan ha i meritpoäng är 2.5) då plussas de meritpoängen på och så får man sitt MERITVÄRDE, med vilket man konkurrerar om plats på en svensk högskoleutb.på Grundnivå.

    Hälsningar
    Mikael