Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nour,
    om du i dokumentet "Examensbevis" har betyget i engelska 7 markerat med "U", då räknas det betyget i allra de flesta fall in i ditt jämförelsetal (eftersom den kursen ger dig meritpoäng).

    Men i vissa (undantags-) fall räknas det inte in i ditt jämförelsetal:

    • om högskoleutbildning inte räknar med meritpoäng (HHS i Stockholm och tekniska basåret på Chalmers, tekniska högskolan i Gbg är exempel på utbildningar som ej accepterar meritpoängen; det är icke-statliga högskolor som har rätt att införa egna regler) - de flesta högskolor och universitet i Sverige är statliga och accepterar meritpoängen.
    • om du redan genom andra kurser uppnår maximalt antal meritpoäng (2,5), exempelvis om du har betygen i moderna språk 3 och 4 och i högre mattekurser; på så sätt ger inte eng 7 just Dig meritpoäng - då du redan har max och då bortser man helt från eng 7 om eng 7 är i ditt examensbevis markerad med "U".

    Men om du får meritpoäng för eng7, kan du inte påverka det faktum att betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal.

    ang.Prövas i BI, direktgruppen
    om ditt examensbevis inte är en komplettering (alltså om du fick examensbevis på gymnasiet,och inte - efter komplettering - på komvux), så spelar det ingen roll om kurser är "U" eller vanliga. U-kurser i exam.beviset är inte en komplettering.

    Med vänlig hälsning
    Julia