Askin
    Hej!
    *Det står att betyg i utökade kurser som inte är behörighetsgivande eller meritkurser inte räknas med i jämförelsetalet.
    *Det står också att betyg i meritkurser räknas alltid med i jämförelsetalet.

    Min fråga är följande:
    Om jag söker till handelshögskolan i Stockholm som INTE räknar med meritpoäng och det högsta jämförelsetal man kan söka in på är alltså 20,0. Om jag då har gått två utökade kurser (Engelska 7 och Spanska 4) som skulle ge meritpoäng om jag sökte till annan högskola men som inte ger meritpoäng här. Kommer dessa kurser räknas in i mitt jämförelsetal vid ansökan till handels? Vilken kategori går dessa kurser in under av de punkterna jag skrev ovan? Kommer dessa kurser inte ha någon betydelse för mitt jämförelsetal eller kommer de räknas in?

    Jag är jätteorolig för detta för detta kommer ha direkt påverkan till huruvida jag kommer in eller inte..

    Mvh
    Gustav

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Gustav,
    det är Antagning.se som kan ge dig den rätta tolkningen av reglerna.

    Vad du kan göra är:
    1. i fall du inte vill att de kurserna räknas med, be din gymnasieskola markera JUST DE kurserna i din Gymansieexamen som UTÖKADE kurser.
    2. gör Högskoleprovet som ger dig en extra chans att konkurrera om en utbildningsplats.
    Ang. högskoleprovet - man höjer sitt resultat upp till fjärde gången man gör HP, därför är det fördelaktigt för dig att göra provet både i oktober och i april. Sista dag att anmäla sig är 15 sept. - till oktoberprovet.
    3. Du har, om jag förstår rätt, tre utökade kurser - men du kanske inte har läst alla dem ännu... och du kanske inte heller behöver läsa dem - och koncentrera dig på att få högsta möjliga betyg i de obligatoriska ämnen. För att få ut Gymnasieexamen räcker det med 2500 poäng.

    Varför jag inte med säkerhet kan svara på din fråga är att det är en ovanlig situation - när Meritkurserna inte räknas med & då är det "undantag" som gäller. För att Regeln är att man får Meritpoäng när man söker en högskoleutbildning i Sverige. Att man inte får räkna med Meritpoäng - är en undantagssituationen och då är det "undantagsreglerna" som gäller.
    Jag hittar inte ngt. på Angagning.se om vad som gäller i detta fallet och hänvisar därför till att du frågar dem: du kan ringa eller maila. Kontaktuppgifterna fick du i mitt förra svar.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV
    • : Tack så mycket för det snabba svaret!! Jag har nu skickat samma mail till dem. Jag vill inte att dessa kurser ska räknas med i mitt jämförelsetal. Spanska och Engelska är mina sämsta ämnen och anledningen till att jag går dem är endast utifall jag skulle ändra mig och vilja söka något annat program. Men jag vill inte att det ska gå ut över om jag skulle ansöka handels.. Det är en jobbig situation då det är att jag ligger direkt på gränsen för antagning till handels och har inte råd att tappa det minsta lilla poäng.. Om spanskan och engelskan skulle räknas med skulle det första helt.. TAck så mycket för ditt svar!!
    • Milla : Ställ en ny fråga hellre än att skriva en kommentar, du får svar snabbare om du ställer en ny fråga.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, jag undrar om du kan läsa exakt 2500 p vilket räcker till att ta ut gymnasieexamen och sträva efter högsta betyg i stället för att läsa mer än heltid och riskera att överanstränga dig. Hälsan är det viktigaste när allt kommer omkring! Tre extra kurser för meritpoäng kan du läsa på KOMVUX under 15 v på heltid. Du kan i alla fall fundera på mitt förslag? ;-) Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    du skriver i ditt kommentar om att språk är inte din starkaste "sida" och jag undrar då om du kan satsa på Mattekurser för att uppnå max antal meritpoäng. De är ändå bara 2.5 Merit som man får som max.
    Om du läser Eng 7 som ger 1.0 Meritpoäng men inte ngt. annat språk och försöker få de resterande 1.5 Meritpoäng genom Mattekurserna?
    Detta gäller: Om behörighetskravet är matematik 3 så ger matematik 4 en halv meritpoäng och matematik 5 en meritpoäng (totalt 1,5 meritpoäng).
    • Om behörighetskravet är matematik 4 så ger matematik 5 en meritpoäng och matematik specialisering en halv meritpoäng (totalt 1,5 meritpoäng).
    Matematik 5 kan ersättas av kurser i matematik specialisering.

    Mvh
    Milla SYV