Klara
    Hej!

    Jag har gått naturvetenskapliga programmet inrikting natur på gymnasiet och har en fråga kring jämförelsetalet. Jag läste en kurs extra på gymnasiet så jag har 2600 poäng inklusive gymnasiearbetet. Om jag ska söka in till en utbildning som bara kräver Matte 3C som behörighet men jag har läst Matte 4 också, kan matte 4 betyget bytas ut mot spanska 4 t ex som jag har bättre betyg i och därmed höja jämförelsetalet? En notering är att den här utbildningen inte räknar med de extra meritpoängen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det avgörande för att ge svar på din fråga är att veta vilken eller vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U" = utökat program. Om du har betyg i 2600p. in i ditt examensbevis, har du 100p. markerade med "U" och det kan vara en 100p.kurs eller 2 st. 50p.kurser. Var god svara vilken eller vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U".

    Mvh

    ANNA

    • : Det är spanska 4 som är markerat med U!
    • Mikael : I så fall räknas inte in betyget i spanska 4, för att den utb du söker till inte räknar med meritpoäng.