Maria

    Hej Min son går just nu åk 1 på LBS i Kristianstad i Skåne. Han känner att programmet inte är rätt utan han vill söka annat program och får därför börja om årskurs 1 till hösten 2021. LBS i Kristianstad har ingen SYV så jag har hjälpt Isac att söka. Jag har 2 frågor: 1. Jag är orolig att jag skrivit fel programkod, vill ni undersöka om jag skrivit rätt?   LBS Kungsbacka e-sport vill han gå. 2. Isac vill göra ett andrahandsval, det vet jag inte hur man gör. Jag önskar få svar på ovan och även en telefontid. Jag kan närsomhelst Med vänlig hälsning Maria

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,

    FRåGA SYV administrerar inte gymnasieantagningen. Du får därför kontakta gymnasieantagningskanslierna. Kontaktuppgifter finns på http://antagningskanslier.skr.se/kansli/antagningskansliet-i-kristianstad/ och http://antagningskanslier.skr.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborgsregionen/

    Du skriver att din sons skola har ingen SYV. Vänd dig till rektor på skolan, det är hen som är ytterst ansvarig. SYV-hjälpen kan man "ansöka om" även på utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.
    Förklaring till varför vi inte kan se de lokala ansökningskoder och andra detaljer i gymnasieansökan: olika gymnasieantagningskanslier använder sig av olika system och det är rätt många Olika kanslier och olika system; om vi skulle lära oss alla dem - är det som att man skulle kunna alla språk som talas i Europa, eller som att lära sig alla de olika programmeringsspråken, vilket för några få personer är omöjligt.
    Fler tips på vem som kan bli behjälplig i den situationen som du beskriver:
    - personal på den gymnasieskola där din son vill gå. Kontaktuppgifter till LBS Kungsbacka finns bl.a på gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-kreativa-gymnasiet-kungsbacka

    Jag vill också ge råd att din son, trots ansökan till år1 till hösten, fortsätter läsa på sin nuvarande utbildning och försöker lära sig så mycket som möjligt och även få så många och så bra betyg som möjligt. Detta pga han kommer kunna tillgodoräkna sig kurserna nästa år, men även pga det inte på förhand kan ges ngn garanti på att komma in till hösten på just den utbildning som man vill gå (det kan vara många sökande med höga betyg som man måste "vinna över" i konkurrensen om gymnasieplats).