Madeleine

    Efter jag slutade gymnasiet läste jag upp mina betyg i samhällskunskap & engelska på komvux. Två gånger har jag bett om att få betygskopior från rektorn på vuxenutbildningen men har bara fått en individuell studieplan skickat till mig. Mina betyg står med på den men det finns ingen underskrift eller så från skolan. Jag kan ha fel men måste man inte ha ett fullständigt betygsdokument som är underskrivet av skolan när man ska söka med dem till högskolan? Isåfall, har jag rätt att begära ut dessa av skolan? På mitt examensbevis från gymnasiet t.ex stod det tydligt kurser, betyg och underskrift från skolan. Det gör det inte på denna.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,
    det låter ju inte bra... Gör ännu ett försök att få ett riktigt dokument som påvisar vilka betyg du fick, och om du inte lyckas med det - kontakta Skolverkets upplysningstjänst:08-527 332 00 och be om att få prata med juridisk avdelning; en person som är utbildad Jurist och jobbar med skoljuridiska frågor bör kunna ge dig svar på exakt vad du ska göra för att få ut de dokument som du har rätt att få ut.
    Hälsningar

    Mikael