Oliver
    Hej! Jag är född 98 gick tidigare på en kommunal skola här i Skellefteå vid namn Anderstorpskolan där jag läste ES med inriktning Media. Under vårterminen under första året så valde jag att byta till en fristående skola här i Skellefteå och fortsätta mina studier där. Det visade sig att den inte passade mig så bra som jag hade hoppats och vill nu byta tillbaka till den kommunala skolan.
    Då jag bytte så läste jag klart kursen i exakt samma takt som de på Anderstorp med undantag för Media ämnet där jag läste i samma takt som de på guldstadsgymnasiet(friskolan). Jag har alltså läst ett avsnitt av mediakursen som min tidigare klass på Anderstorp inte har läst och min klass på anderstorp har läst en kurs som jag inte har läst. Men de övriga kurserna i grundämnena och alla andra ämnen har jag läst i precis samma takt som de på Anderstorp har. Det har inte börjat någon ny elev i min gamla klass på anderstorpskolan så det finns plats.
    I våras ansökte min syv om att få mig förflyttad till den kommunala skolan, Anderstorpskolan men min ansökan nekades utan motivering.

    Min fråga är: Har en kommunal skola rätt att neka min ansökan om att få fullfölja mina studier på deras skola? Borde det inte vara möjligt för mig att läsa den missade mediakursen tillsammans med 99:orna eller läsa den separat medans min klass läser den kursen jag läste på guldstadsgymnasiet?

    Vore enormt tacksam för ett tydligt svar och gärna även källor så jag kan konfrontera syven på anderstorpsskolan. Det är viktigt för mig att byta då jag känner att friskolan skadar min utbildning och min studiemotivation.

    Mvh!

    1 Svar

    Hej Oliver.

    Vad tråkigt att du känner dig missnöjd och vill byta skola igen.
    Det viktiga är att du slutför dina studier och självklart underlättar det om du trivs på skolan du går på.

    Kommunen är alltid skyldig att ge dig en utbildningsplats. Men, eftersom att du i dagsläget faktist har en plats på en skola (fristående skola) så kan jag tänka mig att kommunen därmed inte per automatik är skyldig att ge dig en plats på en kommunala skolan.

    Däremot borde du verkligen be om att få en motivering till varför den kommunala skolan nekade dig en plats, beroedde det på platsbrist eller något annat?

    Vilka kurser och med vilka elever du läser är en rektorsfråga, ibland kan det krocka rent schemamässigt att t.ex läsa en mediakurs med en annan klass då du kanske har en annan lektion under just den timmen.

    Jag tycker att du ska kontakta den kommunala skolan direkt och för att få reda på vad deras beslut grundades på.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV