Lisa
    Hej!
    Jag går sista terminen i årskurs 9 och väntar just nu på resultaten från den första gymnasieansökan och nu när är det inte långt kvar. Detta har fått mig att tvivla på mitt val. I framtiden skulle jag jättegärna vilja plugga vidare till sjuksköterska och jag undrar om jag gjorde rätt val av inriktning med tanke på detta.
    Jag sökte till Sam & Beteendevetenskap, men nu i efterhand har jag fått höra att natur-linjen hade varit ett bättre val.
    Är det sant eller har jag fortfarande en säker chans att utbilda mig?
    • : Hej! Här är programplanen för SA, inriktning beteendevetenskap: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf . Behörigheten för sjuksköterskeprogrammet är Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Naturkunskap 2 + Samhällskunskap 1b. Det som "saknas" för att du ska bli behörig till sjuksköterskeprogrammet är alltså naturkunskap 2, så om du lägger till det så är det lugnt. Nu är inte jag SYV, men skulle rekommendera att kontakta skolan för att höra om det går att lägga till kursen för säkerhetsskull! MVH,
    • Anna : Helt rätt, Brendan! Alla kurser som krävs för behörighet till Sjuksköterskeprogrammet ingår i SA, alla inriktningar, förutom Naturkunskap 2. Om gymnasieskola erbjuder läsa Nk2, då kan man bli behörig och i annat fall - inte. I så fall kan man komplettera genom att läsa på komvux efter gymnasiet (tar 5 veckor på heltid) eller genom att göra en Prövning i kursen. På Naturvet.programmet ingår alla kurser som man behöver för behörighet "och även därtill", dvs man läser mer matte och mer naturvetenskap än man behöver för behörighet till sjuksköterskeutbildning. Matten är tuff på NA. Fysik och Kemi läser man också som obligatoriska kurser, vilket man egentligen ej behöver för att bli behörig till Sjuksköterska. Gillar man matte, fysik, kemi och biologi och har lätt för de ämnena - då är NA rätt val.
    • : Vård- och omsorgsprogrammet är ett utmärkt alternativ! Ger en stabil grund inför framtiden. Man ska aldrig behöva oroa sig för att inte få jobb om man gick på VO. Sedan kan man göra väldigt olika saker men ändå ha den tryggheten "i ryggen" att alltid kunna få jobb, t.ex extrajobb, sommarjobb mm. Jag röstar därför för VO!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Du vill bli sjuksköterska. Om du blir behörig att söka till sjuksköterskeprogrammet blir du samtidigt behörig att söka utbildningar som leder till att man kan jobba som Röntgensjuksköterska, Tandhygienist, Arbetsterapeut och Socionom (för att det krävs samma behörighet till alla de utbildningar).

    Det är brist på sjuksköterskor i Sverige idag och prognosen är att det blir fortsatt brist. Det blir, alltså, troligtvis lätt att få jobb om man är legitimerad sjuksköterska.

    Angående vilket program på gymnasiet som är bäst att söka till om man vill bli Sjuksköterska, så finns det olika åsikter om. Behörig kan man bli på många olika program. Man behöver (för särskild behörighet) godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.

    Båda de programmen som du nämner i din fråga kan du bli behörig på men jag vill tipsa dig om ännu en annan möjlighet - att gå via Vård- och omsorgsprogrammet. Det finns fördelar i att man lär sig ett yrke redan på gymnasiet.

    Efter gymnasiet har man i så fall många olika valmöjligheter:

    1. kan söka jobb direkt efter gymnasiet - som Undersköterska

    2. kan söka till yrkeshögskola och bli Specialistundersköterska, Tandsköterska eller Vårdadministratör, Stödpedagog, Vägledare för personer med funktionshinder, Synrehabiliterare m.fl (det kan finnas många spännande utbildningar inom yrkeshögskola)

    3. man kan på VO bli behörig till alla de utbildninar som jag nämnde i början av mitt svar (Sjuksköterska, Socionom, Arbetsterapeut m.fl) - om vilka kurser man behöver välja på VO för det kan du läsa på den här sidan där vi förklarar vilka kurser som krävs och varför

    4. på VO kommer du att känna på hur det är att jobba inom vården och då definitivt kan bestämma dig om yrke Sjuksköterska är rätt val för dig.

    Oavsett vad du väljer att göra efter gymnasiet - söka jobb eller stuier, är det alltid ett stort PLUS att kunna grunderna inom medicin och Första hjälpen, vilket man lär sig på VO.

    Eftersom VO är ett yrkesprogram, kan du läsa som Lärling. Om vad det innebär finns info på www.gymnasieguiden.se - på den här sidan här >>  och i fall du får lärlingskontrakt, har du rätt till extra ersättning (som för närvarande är 1000 kr extra i månaden, utöver den vanliga Studiehjälpen).

    Jag råder dig därför att titta lite närmare på Vård-och omsorgsprogrammet, bl a på Programplan för VO som du finner här >>

    VO har inga inriktningar men det finns möjlighet till specialisering genom att ta olika valbara kurser.

    Jag råder dig boka "skugga en elev" på Vård- och omsorgsprogrammet och bli gymnasieelev för en dag. Du kan också testa på att bli elev för en dag på flera andra program och jämföra sen.

    Det är helt OK att ändra sin ansökan till gymnasiet under omvalsperioden, som också kallas för "Nyvalsperiod". Du kan välja ett helt nytt program eller ändra i prioriteringsordningen bland de alternativ som du redan har i din gymnasieansökan. Vi råder alltid att söka flera alternativ till gymnasiet (samma program på olika gymnasieskolor t.ex eller olika program på samma skola eller både och dvs olika program på olika skolor). Med flera alternativ i sitt gymnasieval ökar man sina chanser att komma in på en gymnasial utbildning (för att man prövas då mot olika alternativ och har en ny chans på varje alternativet).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Tack så jättemycket för ett supersvar! Väldigt hjälpsamt och jag ska kolla mer, återigen tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna tipsa dina kompisar om Fråga SYV!