Madeleine
    Hej!
    Jag har tänkt att börja plugga matte 2b och samhällskunskap 1b på vux.
    Jag vill plugga 100% och kommer att ansöka om CSN eftersom jag behöver pengar (då jag inte jobbar något)
    Jag undrar nu hur lång tid tar det att läsa dessa två kurser på 100%? Kan man dela upp det eller måste man läsa båda ämnena samtidigt? Och har jag rätt till CSN fast det bara är 2 kurser? Hur mycket är det isåfall möjligt att man kan få?

    Tack så hemskt mycket för svaren!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine!
    De 2 kurser du nämner i din fråga är på 100 gymnasiepoäng/styck.

    100 gymnasiepoäng läser man på heltid på 5 veckor; alltså 2 kurser á 100p/styck läser man på heltid på 10 veckor.

    Studiemedel är det CSN som ansvarar för och det är deras bedömning som gäller. Man ska i grunden ha Principiell rätt till svenskt studiestöd. Svenska medborgare har den rätten. Övriga får ansöka och invänta svar.
    Vid beviljande av studiemedel går CSN på vad skolan har registrerat som "datum: påbörjat studierna" och "kursslut-datum". Man ska ha godkänt betyg i kursen den dagen datum för kursslut är registrerat. "Faran" med att ta studiemedel och inte uppnå godkända betyg är att man i framtiden får avslag, nästa gång man söker studiemedel kommer CSN svara att godkända poäng saknas och det blir avslag, så man ska få godkända betyg när man läser med studiemedel.

    Hur mycket man kan få?
    De exakta summorna finns att hitta på www.csn.se men på ett ungefär kan man säga att bidragsdel är 3.000 kr för fyra veckors studier på heltid. Sedan kan man låna (lånedel). Lånet måste betalas tillbaka med ränta, uppläggningsavgift mm. Har man barn, har man numera också rätt till barntillägget... så det beror även på vad din personliga situation är.

    Jag undrar varför du vill läsa just matte 2b och inte 2a? matte 2a är en lite lättare kurs som man har större chans att få högre betyg i.
    Du frågar om du kan läsa kurserna en efter varandra eller måste läsa de samtidigt. Svaret beror på vad komvux i din kommun kan erbjuda. Vill du läsa med lärarhjälp i form av lärarledda lektioner, är varje kurs oftast upplagd på en hel termin och i så fall kommer du att läsa de 200poängen på 20 veckor och det blir endast halvtidsstudier.
    Vill man läsa en 100p.kurs på komvux på heltid är det oftast distans som gäller. Vad din kommun kan erbjuda, vet vi inte här på FRåGA SYV, utan du måste höra med komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    CSN bryr sig inte om du läser kurserna samtidigt eller en efter den andra. CSN går på datumen när studierna börjar och slutar i relation till studiernas omfattning. Det finns rätt många regler kring studiemedel, bland annat måste studierna pågå i minst 3 veckor i följd och bedrivas på minst halvtid. För halvtidsstudier kan man få halva studiemedel. Det finns även 75% nivå på studiemedel. Avrundning sker "neråt" (alltså om man läser på 99.99% av studietakt ser CSN det som studier på 75%).

    • : Okej tack så hemskt mycket!
    • : Jo det är så att jag tänkte söka mig in på socionomprogrammet i framtiden. Det jag behöver är samhällskunskap och matte, men om det räcker med matte 2a väljer jag det istället. Så det finns alltså möjlighet att plugga på plats? Men om jag pluggar på plats kommer alltså inte lektionerna vara på 100%? Det jag också funderar på är ifall jag behöver lägga till engelska 6 för att bli behörig till socionom linjen. Tidigare har jag bara läst engelska 5 och funderar på om det kommer att räcka? Jag vill helst läsa alla de kurser som behövs för att öka min chans att komma in på socionomprogrammet hösten 2022.
    • Anna : Har du examensbevis från gymnasieskolans yrkesprogram? eller har du utländsk gymnasieexamen? Detta frågar jag för att engelska 6 är en obligatorisk kurs på de högskoleförberedande gymnasieprogram. Om det stämmer att du är 21 år gammal (och inte mycket äldre) då måste du ha godkänt betyg även i engelska 6. ... tidigare - för de som är äldre - de som gick ut gymnasiet året 2013 och tidigare räckte det för grundläggande behörighet att ha godkänt betyg i engelska 5 men för elever som gick ut gymnasiet året 2014 och senare krävs det för grundläggande högskolebehörighet även engelska 6. Boka tid med SYV på komvux i din kommun! Då får ni utreda vad är det (exakt) som fattas för att du ska bli behörig till socionomprogrammet. Vad gäller matematik, då räcker det med godkänt betyg i matematik 2a.