Hej Lina,
    jag känner inte till att det skulle finnas undantag från elevernas rätt att få läsa kurser för grundläggande behörighet. Påståenden om alla gymnasieelevernas (de som läser på de nationella programmen) rätt att få läsa kurser för grundläggande behörighet påpekas på flera ställen på t.ex skolverkets hemsida.
    T.ex se 4-de kapitlet i gymnasieförordningen (bl.a § 23).

    Även på skolverket.se/gymnasiemytologin (på sida nr.13)

    läser man följande:

    Men du får gärna kontakta skolverket och fråga om det eventuellt skulle finnas ngt. skrivet om kombinationen NIU + yrkesprogram (jag tror inte det finns).

    Hänvisningar:
    Bestämmelser om utbildningens omfattning - se bilaga 2 till skollagen (2010:800) och i bilaga 1 till gymnasieförordningen.
    Föreskrifter om vilka ämnen och kurser som ska ingå i respektive program: förordning (2018:1328).

    Om du själv hittar ett annat svar eller ett bättre svar på din fråga, vill jag be dig återkomma och berätta det för oss. Vi vill också lära oss mer och är tacksamma för återkoppling och feedback!

    • : Tack för bra svar, det var detta jag också trodde. Ringer till skolverket beroende på vad ledningen säger :) Förhoppningsvis blir det ju inga problem och eleverna får sin behörighet!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!