jade
    hej, vad krävs det för betyg eller ämne som man måste läsa i gymnasium för att kunna läsa rättpsykiatri inom juridik i högskolan?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, psykiater är alltid en utbildad och legitimerad läkare som sedan vidareutbildat sig till att arbeta inom den psykiatriska specialiteten exempelvis rättspsykiatriker. Efter gymnasieskolan gäller det alltså att komma in på läkarutbildningen. Efter 5 års studier och avklarad allmän tjänstgöring är det dags att välja vilken specialitet som passar en bäst. Efter detta så blir det ytterligare 5 år specialistinriktad teori varvat med praktik.

    Det program som således passar bäst är ett Naturvetenskapligt program med inriktning natur - där läser du allt du behöver för att kunna söka en läkarutbildning. /Lena, Syv