Hampus
    Hejsan. Mitt namn är Hampus och jag en snabb fråga angående en kandidat i rättsvetenskap. Om man går Juristprogrammet så kan man välja efter 3 år att ta ut en kandidat i rättsvetenskap istället för att gå klart hela utbildningen och ta ut en juristexamen. Min fråga är om det finns någon möjlighet för en som ska läsa en kandidat i rättsvetenskap från början att sedan hoppa på juristprogrammet på något universitet eller på något annat sätt kunna få ta ut en juristexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är en fråga som är mycket svårt, kanske omöjligt, att ge svar på. Ingen sådan ordinarie utbildningsväg finns men om det då det blir aktuellt, finns ledig plats på juristprogrammet, kan det inte uteslutas helt att någon ev skulle kunna antas till ”senare del av programmet”, men se i så fall till att ha samma kurser i kandidatexamen i rättsvetenskap som det läses på juristprogrammet. Inom kandidatprogram i rättsvetenskap kan man ha (till en viss del) olika kurser; det kan inte garanteras att du eller ngn annan kan få juristexamen den vägen ... vänd dig till studievägledare på juristprogrammen men tyvärr kan du få svar att du måste komma in på juristprogrammet och sen ansöka om ”tillgodoräknande av tidigare utbildning” och då blir framflyttad till termin 7 på juristprogrammet.

    • : Hej! Jag frågade syv på Stockholms universitet om att hoppa av juristprogrammet och ta ut en examen på rättsvetenskap men det funkade inte? Man behövde skriva ett examensarbete samt läsa specialkursen juridisk metodlära som endast ges under vårterminen. Alltså efter 3 års studier (180 hp) på juristprogrammet kan man inte få en examen på rättsvetenskap utan det behöver kompletteras med ytterligare 60 hp.