Alban
    Hej!
    Jag har sökt till komvux perioden 8 Januari 2018 - 18 Mars 2018
    Jag har sökt Svenska 3, Gymnasiearbete och samhällskunskap 1a1 på Jensen Komvuxutbildningar (Ej Distans)

    Nu i efterhand har jag insett att för att bli behörig till den högskoleutbildning jag är interesserad av så behöver jag antingen 1a1 + 1a2 eller 1b.

    När jag insåg detta så sökte jag genast till 1a2 på distans, Perioden 23 april 2018 - 29 juni 2018.

    Jag undrar om jag på något sätt kan ändra min sökning på samhällskunskap 1a1 till 1b nu i efterhand? Eller blir jag tvungen att läsa 1a2 efteråt? Och ifall jag blir tvungen att läsa 1a2, kommer jag hinna söka in till högskolan under höstterminen eller kommer det inte gå ifall kursen är klar först den 29:e?

    Tack!
    Mvh Alban

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alban,

    ansökan till högskolan måste du göra innan 16 april 2018. Komplettera ansökan kan du t o m 21 juni 2018.
    Eftersom du söker göra Gymnasiearbete, gissar jag att du ej har Examensbevis ännu. Du måste senast 21 juni 2018 ladda upp EXAMENSBEVIS på Antagning.se som komplettering av din gymnasieansökan. Om du vill att det i ditt examensbevis även ingår Samhällskunskap 1a2, måste du få godkänt betyg i den kursen absolut senast i mitten av juni, men om du ska börja läsa den kursen den 8 juni - då ser det inte ut som att din komvux skulle hinna utfärda examensbevis för dig.
    Angående ändra din ansökan till komvux - så är det en fråga som du måste ställa direkt till komvux i din kommun; det finns inte några sådana generella regler om man får eller inte får ändra sin ansökan till komvux, utan det löser man "lokalt, på plats" och många ggr beror det på hur många är det som sökte kurser och även hur tillmötesgående personal på komvux är samt hur envis du är.
    Jag råder dig att du mycket Vänligt men samtidigt mycket bestämt påpekar att du av misstag sökte fel kurs och insistera på att läsa rätt kurs i stället.
    Ring och maila till komvux i din hemkommun om detta.

    Men jag undrar samtidigt - hur ser din Planering av examensbevis ut? Står det i planeringen att du ska läsa Samhällskunskap 1a1 och att det är den kursen som ska ingå i Examensbeviset? I så fall kan det vara så att det är bättre att du läser 2 kurser - samhk 1a1 och 1a2. Men, å andra sidan, kan SYV på komvux "dela" betyg i kursen Samhällk 1b in i 2 betyg vid behov /av administrativt-tekniska skäl/.

    Sammanfattning
    Se hur planering av examensbeviset ser för dig. Om du inte har sparat kopia på planeringen, be din komvux ge dig /skicka per e-post till ex./ den planeringen.
    Ta snarast upp frågan om vilken kurs du ska läsa inom samhällskunskap med personal på komvux i din kommun.

    Lycka till!

    Mikael SYV