Jessica
    Hej,
    Jag vill gå en YH utbildning till höst och har hittat flera skolor och inriktningar jag vill söka. Behöver jag rangordna val eller söker man separat för varje skola? Har vissa skolor rangordning av alternativ och andra inte? Samt finns det fördelar med att registrera sin ansökan tidigt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!
    Man kan bli antagen till väldigt många olika yh samtidigt. Vissa yh använder sig av yh-antagningssystemet - där de köper service med administration av ansökningar och där uppmanas man att rangordna sina yh-val... men oavsett den rangordningen så blir man antagen till flera alternativ (eller i alla fall KAN BLI ANTAGEN till många olika alternativ).
    ****
    Att ansöka tidigt under ansökningsperioden bör inte ge några fördelar; alla ansökningar som registreras inom ansökningsperioden borde behandlas på exakt samma sätt. Men varför vänta? Om du vet vilka utbildningar du vill söka, kan du göra ansökningar så fort som möjligt - då är det gjort.

    Hälsningar
    Mikael syv