Brendan
    Frågar att en annan person igen :)!
    Det är så att jag står inför ett val i höst.
    Jag håller på att plugga på komvux nu (Ma 4, Bi 2 och Ke 2) till behörighet till receptarieprogrammet. Den är på distans med träffar i UMEÅ. Sedan finns det en tandsköterskeutbildning där jag bor, också på distans. Receptarie är på 3 år och tandsköterska på 1, 5 år, P
    roblemet är att jag har lite svårt för Ma 4 kursen och kommer troligtvis hamna på D. Det betyget kommer dra ner mitt värde, och jag vet därför inte om jag kommer in eller inte. Tandsköterska hade jag väldigt goda chanser enligt anordnaren, då jag har 4 års arbetslivserfarenhet som undersköterska, och en halv sjuksköterskeutbildning.
    Den är ju bra tack vare att den är på distans, kortare tid. Men problemet är att jag inte är intresserad om det här med vård. Jag gick sjuksköterska för den bedrevs i min hemort, men jag har alltid varit mer intresserad av läkemedel, deras funktion, rådgivning och handel. Undersköterska jobbade jag som för jag hade barn och var ensamstående. Sedan en tid kan jag inte återgå till arbetet, då jag inte får lyfta tungt.
    Jag har därefter sökt till apotekstekniker, och jag kom in, men tackade nej då jag fick ett lättare arbete. Nu har jag inget och göra och har bestämt mig för att plugga igen. Men om jag inte kommer in på receptarie, men på tandsköterska , vad har ni förslag på vad jag kan göra. Går det att läsa enstaka kurser för receptarie, och kanske tillgodoräkna de om jag kommer in nästa år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    om Receptarieutbildningen kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/apotekare-receptarie-utbildningar-umea - vi fick svar från studievägledare på Umeå universitet, rekommenderar att du läser det.
    Tandsköterska är en Yrkeshögskoleutbildning och det är en annan typ av utbildning: den är kortare, innehåller minst 25% LIA = Lärande i Arbete, dvs praktik och leder mycket ofta till jobb direkt. Just YH har högst % av jobb-direkt efter utbildningen.
    Det är parallel antagning till högskola & yrkeshögskola. Du söker till båda och kan få plats på båda. Du kan få plats på flera olika YH samtidigt också och på en högskoleutbildning - allt på en gång. Sök allt som du kan tänka dig du vill läsa och se sen vart du kommer in. Sen kan du välja.
    Ang. läsa fristående kurser och sätta ihop dem till Receptarieexamen, rekommenderar jag att du kontaktar studievägledare på Umeå Universitetet - så att du får ett helt korrekt svar med allra de senaste uppgifterna. Ständiga förändringar gör att det är svårt för en person som inte dagligen arbetar med just en viss utbildning att vara helt á jour, därför vill vi att du kontaktar den som jobbar med just rätt utbildning - direkt.
    Jag rekommenderar också att du tittar noga på www.yhguiden.se - då du kan söka och även få plats på flera olika YH samtidigt - behöver du inte prioritera nu, vad inom YH du vill läsa i första hand. Sök flera olika YH, alla som du kan tänka dig du vill läsa. Se följande: http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/lake-och-livsmedelstekniker
    http://www.yhguiden.se/utbildning/halsohogskolan-i-jonkoping/ortopedtekniker
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vimmerby-folkhogskola/behandlingspedagogutbildning1
    den här är på distans mot Stockholm http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/steriltekniker-shlm

    Men jag tänker också på Vård- eller Medicinsk sekreterare (det som förut hette Läkarsekreterare), det är också en yrkeshögskoleutbildning:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/vardadministrator3
    den här är i Umeå och på distans, kanske passar dig bäst - http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/varadministrator-umea

    Som sagt, i din situation skulle jag söka till högskola och till yrkeshögskola samtidigt. Sök innan 15 april - då det är sista ansökn.dag till högskola. Till yrkeshögskola är det olika sista ansök.dag till olika utbildningar. Till högskola får du söka upp till 20 alternativ men du måste prioritera noga - du blir antagen enbart på en heltidsutbildning på högskolan. Till yrkeshögskola söker du varje utbildning separat direkt till skolan och det finns inte någon begränsning på antal ansökningar. Se sen vart du kommer in och välj sedan - är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Kämpa för högre betyg i Matte 4. Hjälp finns på www.mattecentrum.se som driver Räknestugor och alla mattekurser finns upplagda för självstudier på www.matteboken.se - de sajterna kan vi varmt rekommendera. De är gratis och enligt vad vi vet, håller mycket högt kvalité.

    Det är de bästa råden jag kan ge dig. Se om de blir till hjälp! Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    ang. "någon annans konto" här på Fråga SYV - så är går det snabbt och är gratis att skapa ett eget. :) Gör det, så slipper du förklara varför du är 14 år men söker till Universitetet.

    Bästa hälsningar
    Anna
    • : Bra länk med info. Sparar den lite snabbt så jag har den till hands :)! Ja, de stod att programmet innehöll tre "praktikperioder". Jag har tänkt att söka till båda :)! Jag ska ta och kontakta de, jag förstår att det är svårt att hålla reda på alla 38483 kombinationer för olika examen :)! Tyvärr kan jag inte gå dessa eftersom de är för långt ifrån min hemort men det var flera av utbildningarna som jag är intresserade av :) (tack för förslagen i alla fall :). Jag har kollat det där med vårdadministratör förut (via arbetsförmedlare) men det tråkia är att jag "bara" har G i Svenska (krävs C/VG för behörighet). Kanske man kan söka undantag/reell kompetens med arbetslivserfarenheten. Sedan såg jag en sådan utbildning på Umeå Universitet, där man kan ta ut examen efter två år (man får fortsätta tre år). Vad tycker ni, är det bättre med YH tack vare praktiken och den höga jobbchanserna efter utbildningen, eller är en akademisk utbildning bättre med högskolepoäng? Jag har fått iväg ansökan till YH igår och ska få iväg ansökan till Receptarie så fort det går (man vill ju inte stå dagen efter sista anmälningsdag och komma på att man har glömt att skicka in anmälan :D)! Jag ska göra så bra jag kan, som sagt är min dröm att bli Receptarie och även om det blir tajt med Ke 2, Bi 2 och Ma 4 från och med nästa måndag innan sista kompletteringsdag så ska jag slita för betygen. Jag ska anmäla mig på den där sajten, innehåller en massa bra tips ju :D! Tack för alla bra råd, de behövdes verkligen. Jo, det skulle bli bättre på det sättet, ska ta och skaffa ett nu :D.
    • Mikael : Receptarie är en högskoleutbildning, finns inte på yrkeshögskola och vi råder dig söka olika utbildningar samtidigt. Om du kommer in på flera, kan vi samråda sen. Ang bara Godkänt i svenska, så kan du göra prövning och få högre betyg eller söka i "fri kvot". Med vänlig hälsning, Mikael