Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zara!

    Apotekarprogrammet ges idag i Uppsala, Umeå och i Göteborg.

    Umeå universitet har ett 2-årigt masterprogram där receptarier med 3 års utbildning kan läsa vidare till apotekare. Det är ganska stor konkurrens och kan bli svårt att komma in på den utbildningen. Som det är nu, så görs urval på antal högskolepoäng. Dvs sökande rangordnas utifrån antal godkända högskolepoäng. På Receptarieutbildnignen som är på 3 år heltid - får man 180 högskolepoäng. Det är minimikravet och om man har tur (dvs om antal sökande är färre eller lika stort som antal platser på masterprogrammet) då kommer man in direkt men i praktiken så är antal sökande mycket större än antal platser. Vid den senaste antagningen krävdes det 90 extra högskolepoäng dvs 3 extra terminer på högskola. Man kan läsa "vad som helst på högskola" (behöver inte vara inom just farmaci eller medicin eller vård eller biologi över huvudet taget).

    Hur det blir i farmtiden, vet vi inte. Det som vi tror är - att det blir fortsatt konkurrens om platserna på masterprogrammet som ger möjlighet för en Receptarie att bli Apotekare. Hur stor konkurrensen blir i framtiden, är det inte någon som med säkerhet kan uttala sig om.

    Det som är bra att tänka på är att man måste vara bredd att jobba som Receptarie om man söker till Receptarieprogrammet. Man måste också vara beredd på att läsa andra kurser på högskola efter Receptarieprogrammet - innan man kan komma in på masterprogrammet.

    Tips: det är tillåtet att läsa på högskolenivå i Sverige på 150% av heltid (45 hp per termin: 30 hp = heltid under en termin), dvs man kan samtidigt som man läser recepratieutbildning på heltid, läsa fristående kurser till upp till 50% av studietakt, dvs 15 hp per termin. Det kan bli tufft att klara studier på 150% av studietakt men om man kan göra det, har man i så fall de där extra 90 högskolepoäng när man är klar med receptarieutbildningen och som det var vid den senaste antagningen till masterprogrammet, så var det precis vad som krävdes för att komma in. Kanske därför är det smart att söka fristående kurser á halvtid redan när man söker till Receptarieprogrammet och om det blir för tufft, hoppar man av den fristående kursen i så fall.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjäp för dig!

    Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej
    • : jag undrar om man kan läsa vidare till apotekare från receptarie i uppsala universitet?
    • Anna : Idag finns masterprogrammet i farmaci (som ger möjlighet att läsa vidare till apotekare från receptarie) på Umeå Universitet, se info på https://www.umu.se/utbildning/program/masterprogrammet-i-farmaci - men hur det blir i framtiden, vet vi inte idag; utbildningsutbud förändras.
    • : så den finns inte masterprogrammet i uppsala universitet för de som vill forsätta efter receptarie?
    • Anna : masterprogrammet ges på Umeå Universitet på DISTANS. Man kan söka från alla de olika orter; men konkurrensen är hård. De som brukar komma in har läst, utöver Receptarieutb., även minst 3 terminer fler kurser.
    • Anna : Utbildningsutbud kan förändras. Vi kan idag inte veta vilka utbildningar som kommer att finnas och var de kommer att finnas om några år.
    • Julia : Ett tips är att läsa vad som står på de hemsidorna som beskriver de masterprogrammen, som du är intresserad av. Och sedan kan man vända sig direkt till studievägledare som jobbar just på de programmen alt. till de utbildningsansvariga på de programmen, för att det är de som "sitter på" den info, jobbar dagligen med just de frågorna. :)
    • Julia : Sedan kan det också mycket väl bli så att när det blir dags för dig att söka fortsättningsutbildningar efter kandidatprogrammet, så finns det ANDRA master- och magisterprogram. Utbildningsutbud förändras. Det går inte på 3-4 års sikt garantera att samma utbildningar finns då som finns idag. Då är det inte så stor mening i att i detalj jämföra de utbildningar som du kanske kan eller inte kan söka om 3-4 år. De utbildningarna kan försvinna helt eller ändras mycket; de kan byta namn och innehåll. Det är alltså för tidigt att idag planera på så lång tid, i detalj. Risken är stor att du blir besviken - om du idag gör en detaljerad plan och sedan finns inte den utbildning som du idag planerar att söka till - då det blir dags att söka. Därför avråder vi från att planera på så lång sikt, i alla fall att inte i detalj. :)
    Läs alla kommentarer