toto

    Hej Jag vill gärna veta hur man kan efter receptarie programmet bli apotekare genom master. Alltså ska man ha mycket bra betyg under de tre åren på receptarie programmet för att ta master och bli apotekare eller hur fungerar det egentligen? Jag hade 17,7 i merit och har tittat på alla andra vårterminen där jag skulle kunna komma in på apotekarprogrammet men idag fick vi beskedet och jag hade mycket högt reservnummer och blev ganska chockad. Vill gärna att ni kan förklara på vilka sätt kan man bli apotekare efter receptarie.

    • : Hej Rita! blir lite nyfiken på hur du har det nu. Funderar nämligen på samma som du gjort och mina betyg ligger nära ditt så vill jättegärna veta hur det blev och om du kom in på apotekarprogrammet:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rita,
    det är omöjligt att vara säker på hur det blir om några år... men som det är idag, så finns det masterprogrammet i farmaci, 2årigt program där för behörighet krävs receptarieexamen. Urval görs på det totala antalet högskolepoäng, alltså är det viktigt att skaffa sig fler godkända högskolepoäng, än de som ingår i receptarieprogrammet. Det kan krävas t.ex 3 terminers "extrastudier" på högskolenivå... hen med flest högskolepoäng godkända kommer in först, och så vidare - så länge platserna räcker. Alltså är urvalsgrund "det totala antalet godkända högskolepoäng". Urvalsgrund kan i framtiden förändras. Försök få så bra kunskaper och så höga betyg du kan när du läser på receptarieprogrammet. Försök också läsa kurserna vid sidan av programmet för att "samla på sig" högskolepoäng.