Emma
    Hejsan!

    Jag har gått SamSam på gymnasiet och har ingen diplomerad utbildning. Jag är intresserad av yrken som receptsionist, sekreterare och liknande. Jag tycker om administrativa uppgifter och är organiserad som människa. Finns det någon sorts utbildning som är "allmän" inom dessa liknande yrken? Jag vill kunna variera mig i mitt arbetssökande och inte vara "låst" till exempelvis "receptsionist inom medicin" om ni förstår vad jag menar. Finns det någon allmän utbildning till sekreterare/receptsionist?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emma, det finns Administratörsprogrammet på högskolan i Borås, se på http://www.hb.se/Vill-studera/Program-och-kurser/Program-HT-2015/Administratorprogrammet/
    kandidatprogrammet i offentlig förvaltning iGöteborg http://utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=S1OFF
    offentlig förvaltning och ledning i Örebro http://www.oru.se/Utbildning/Program/1516/?pid=478
    Alla högskoleutbildningar finner du på www.studera.nu

    alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Som administratör kan man söka jobb utan eftergymnasial utbildning också och lära sig på plats - genom interna utbildningar.
    Mvh Anna SYV
    Hej igen, komvux är det bara i den kommunen där du är folkbokförd som du kan läsa i. Se på kommunens hemsida vad de kan erbjuda.
    Yrkesutbildningar som är till för alla, oavsett var man är folkbokförd finns på www.yhguiden.se det är yrkeshögskoleutbildningar.
    Den här http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/kvalificerad-researcher utbildning kanske motsvarar bäst dina önskemål. Annars så finns det Lönespecialist, Medicinsk sekreterare och väldigt många andra utbildningar. Jag tycker du kan själv leta på www.yhguiden.se men tänk på att utbudet av YH ändras ofta, detta pga de följer arbetsmarknaden och de utbildningar som startar nu till hösten, kanske inte kommer att få någon ny start men det kommer att finnas andra (kanske liknande men i andra delar av landet). Som sagt, se det befintliga utbudet av YH som exempel. Man bör titta ofta på www.yhguiden.se - i alla fall en gång varannan månad, skulle jag råda dig. Inom ett par veckor kommer det att komma flera YH upp eftersom nya YH har precis beviljats.
    Med vänliga hälsningar
    Anna SYV på Fragasyv.se
    • : Tack för svar! En liten fråga till bara. Finns det några yrkesutbildningar som är för sådana här yrken? Sådana utbildningar som man kan läsa på olika Komvux skolor etc.