Eleonor
    Hej!
    Jag har ett starkt intresse för matte och ska börja mitt första år på Naturlinjen i augusti. Nu under lovet har jag redan läst matte 1c (+snart hela 2c) på egen hand genom sidor + matteböcker som jag har lånat, gjort klart och nu kan rätt bra enligt mig. Därför känns det lite onödigt om jag måste läsa om allt som jag redan kan och ev bli uttråkad. Går det att läsa en högre kurs matte direkt på första terminen och hur ska man göra isf? :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Eleonor,
    det är fantastiskt bra att du kunde på egen hand lära dig en kurs i det svåraste mattespåret!
    Om jag förstod dig rätt har du inget betyg i Matte 1c, men du har kunskaper.

    Jag skulle råda dig avvakta lite med att be på skolan att tenta av Matte 1c /det måste du göra om du skulle kunna gå på lektionerna i Matte 2c/ för att kunna se hur det funkar med alla de övriga studier i andra ämnen. Om du redan har kunskaper i Mattekursen, kan du ju sikta på A-betyg, vilket blir jättebra för konkurrensen till en eftergymnasial utbildning.
    Du kan även ägna mer tid & energi åt andra ämnen när du inte behöver lägga tid på Mattestudier, vilket ger dig mycket bra förutsättningar att få höga betyg.

    Så mitt råd är att "följa undervisningen" och sikta på de högsta betygen.

    Du kan givetvis be att få tenta av Matte 1c. När man gör tenta efter självstudier kan man oftast bara få E betyg för att det är svårt för läraren att testa alla moment som ingår i kursen under bara ett prov. Sedan kan det bli problem för dig att gå på lektionerna i Matte 2c (det är inte säkert att de lektionerna är schemalagda på de tider som du är ledig), det kan uppstå schemat-krock.
    Om du är duktig i Matte, kommer läraren att upptäcka det & ge dig avancerade uppgifter, du kan även sitta med Matte 2 & sedan 3 boken på Mattelektionerna för att det inte skall bli för tråkigt för dig. Jag har svårt att tro att matteläraren säger ngt emot det.
    En annan lösning är att du pratar med lärarna /matteläraren & din klasslärare, mentor/, förklarar hur det ligger till med dina mattestudier & ber dem om råd.
    Önskar dig allt väl!
    Julia SYV