Sara

    Jag är intresserad av att plugga t redovisnings ekonom men verkar vara större chans att komma in på lönekonsult, tror du det går att arbeta med redovisning även om man är lönekonsult? Kurserna man läser skiljer ju sig inte så mkt plus de är ingen arbetitel plus. Men tror du det kan vara svårt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    varför tror du att det är svårare att komma in på en Yrkeshögskoleutbildning till redovisnings ekonom och att det verkar vara större chans att komma in på lönekonsult?

    Om du jämförde kursinnehållet och det är mycket likt, borde det i så fall inte vara ngn större skillnad på vilka jobb man kan få efter utbildningen.

    • : Det brukar ofta vara många mer som söker till redovisningsekonom än lönekonsult därför är det nog lite svårare att komma in på redovisnings. Och ja kursinnehållet är ju ganska likt. Så det är ju inte genom titeln man får arbetet väll? Arbetsgivaren kollar ju främst på kurser du läst. Men tänker blir de ej svårare att bli redovisningskonsult om jag läst till lönekonsult än om jag skulle ha läst redovisningskonsult.....
    • Anna : Sök till alla de olika yrkeshögskoleutbildningar som du vill komma in på; finns ingen begränsning i antal yh-utbilndingar man kan söka och du söker till varje - i första hand. de yrkeshögskolestuderande brkar ofta få jobb på sin praktikplats, så försök (om du kommer in och ska läsa en yh-utbildning) få praktikplats hos den arbetsgivaren som du senare vill jobba hos. Ang.titlar och de exakta arbetsuppgifter inom de icke-reglerade yrken är det mycket svårt att säga någonting allmängiltigt, därför att olika arbetsgivare agerar på olika sätt.