Kardo
    Jag vill bli redovisnings ekonom och min fråga är hur högt betyg i snitt måste man ha på ekonomiprogrammet för att bli antagen till yrkeshögskolan. Dvs är det hård konkurrens eller medel eller lite??
    • SYV-besökare : Så här gör man på Hermods i Östersund: Urvalet är att först måste man vara behörig, sen görs både ett mattetest och muntligt test, och dessa blir sen de urvalspoäng man konkurrerar med. Skulle man hamna på samma poäng så tittar man på betyg för att skilja dem åt.
    • :

      KYH, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/kyh/redovisningskonsult-sat-kyh-eskilstuna - gör så här, t.ex: de har haft drygt 200 sökande på redovisningskonsult till cirka 35 platser. I år väntas mer. De tar inte in på gymnasiebetyg utan endast via vårt urvalsprov, de kollar på gymnasiebetygen bara för att avgöra om man har behörighet. Svårighetsgraden att komma in beror på hur bra man skriver på urvalsprovet.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Yrkeshögskola tar in på ”sammantagen bedömning”, där betygen utgör en del, och andra delar -tester/intervjuer, hur pass motiverad man är och tidigare arbetslivserfarenhet.

    Hur konkurrenssituation ser ut varierar från en ort till en annan och är också olika fån termin till termin; oftast är det lättare att komma in till start under vinter-våren; svårare att komma in till start på hösten - i aug/sept.

    Hej igen,
    Utbildningsledare på YRGO - i Göteborg svarade så här:
    "Söktrycket ser olika ut från år till år men där det är ca 150-200 sökande till 28 platser.

    Viktigt att han har allt i behörigheten gällande grundläggande behörighet samt särskilda förkunskapskrav.  Vi erbjuder dock en kompletteringskurs i redovisning 2. https://yrgo.se/utbildningar/ekonomi-och-administration/ekonomi-och-redovisningskonsult/ansokan/

    Vi har inte samma system som högskola/universitet gällande meritpoäng utan är ett medelvärde av betygen som vi räknar på gällande de särskilda förkunskapskraven.

    Med vänlig hälsning
    Utbildningsledare"

    • : Så det du menade var att de nöjer sig inte med ett godkänd i allt eller D de vill ha A och B eller vadå
    • Mikael :

      Om det är fler behöriga sökande till en utbildning än det finns platser måste anordnaren göra ett urval bland de sökande. De urvalsgrunder som kan användas är betyg, särskilt prov, tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. Alltså, man kan komma in med lägre betyg om man har arbetslivserfarenhet eller om man gör bättre ifrån sig på tester/intervjuer.
      Det är inte säkert att de med högre betyg kommer in, utan man med lägre betyg kan komma in, om hen på andra sätt visar att hen passar in för att jobba inom det yrket.

    • : Tack så mycket. Mikael
    • Mikael : vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • Mikael : OBS! det går att söka många olika yrkeshögskoleutbildnignar samtidigt och alla "i första hand", utan att behöva bestämma sig - på förhand - vilken man i första hand vill läsa; du kan därför söka Samtidigt till ett stort antal olika yrkeshögskoleutbildningar, www.yhguiden.se - och samtidigt som man söker till yrkeshögskoleutbildningar, kan man även söka till högskola, folkhögskola, komvux och söka jobb.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de här yh-utbilndingar på Affärshögskolan >> - gör urval på det här sättet: För att vara behörig krävs det att man har en gymnasieexamen, inklusive matte 2 och svenska, eller SAS, svenska som andraspråk 2. Sedan görs en intervju samt ett urvalstest, betygen kommer först i tredje hand. Skulle en sökande hamna på samma poäng på testet och intervjun så är det betygen i matte 2 och svenska 2 som avgör.

    • :

      Urvalsprocess: Alla som är fullt behöriga går vidare och får göra ett diagnostiskt webbtest innehållande svenska, matte, engelska och logik. Därefter genomförs gruppintervjuer på plats. Just yrkeshögskolorna brukar inte titta på hur Höga gymnasiebetyg man har; utan de nöjer sig med att man HAR gymnasiala betyg och godkänt (E) räcker.Sedan är det andra saker som avgör om man kommer in, bl.a tester som yrkeshögskola genomför själv.

    Saga SYV

    Hej,

    Stockholm School of Business kan inte på förhand avgöra om det blir "svårt" att komma in, det vet man först efter att ansökningstiden har avslutats.
    Stockholm School of Business kommer att titta på betyg (Matematik 2 och Svenska 2) till 10 % och till 90 % läggs vikt på det urvalsprov som ingår i antagningen.

    Stockholm School of Business har inte haft denna utbildning i Göteborg tidigare, och har därför inga jämförelsesiffror.

    Du är välkommen att ringa Stockholm School of Business på 020-103380 om du har ytterligare frågor!

    Mvh
    Antagningsenheten Stockholm School of Business